Fordon från Telepass i Lunds kommun

Nystart för färdtjänsten

Fredag 1 oktober 2021 får färdtjänsten i Lunds kommun en ny transportör, Telepass som tar över efter Cabonline. Efter perioder av motgångar hoppas nu kommunen kunna utveckla färdtjänsten tillsammans med Telepass och underleverantören DRT Solutions, till en bättre och tryggare tjänst.

- Nu ges helt nya förutsättningar att skapa en riktigt bra färdtjänst. Vi är många som de senaste sex månaderna lagt mycket arbete på att säkerställa en bra start. Telepass har etablerat en ny depå i Lund och anställt chaufförer med Lunds färdtjänst som enda uppdragsgivare. De är specialutbildade för uppdraget och kommer inte att köra privata taxiresor, säger Per Tranström, chef för färdtjänstenheten i Lund.

Lunds kommun inför en kvalitetssäkrad färdtjänst. En förutsättning för att lyckas med detta är ett gott samarbete mellan de berörda parterna, beställare, utförare och resenärer. Och med bonussystemet – som är unikt för Lund – skapas ett incitament för ständiga förbättringar. Utfallet bygger helt på de kundundersökningar kommunen kontinuerligt genomför.

Med ett nytt transportföretag kommer en hel del förändringar för resenärerna. Bland annat är det slut på kontantbetalning i bilarna och i stället ska man betala mot faktura. Vidare kommer man att ha möjlighet att beställa via en mobil app, kundnummer ersätter personnummer, nya kontaktuppgifter ersätter de gamla med mera.

Personal på daglig verksamhet och boenden kommer att kunna se och följa bokade resor till och från deras verksamhet vilket kommunen räknar med ska bidra till ökade trygghet för både resenärer och anhöriga.

Information har skickats ut till resenärerna i god tid för att övergången ska bli så smidig som möjligt. Det är bland annat viktigt att förstå att redan beställda resor inte automatiskt går över till det nya systemet och att man ska beställa sin resa i god tid.

- Äntligen rullar en ny och bättre färdtjänst igång för de 2 500 Lundabor som har rätt till trygg och bekväm persontransport, om man inte kan åka buss på grund av funktionshinder. Kommunen har ställt höga krav på punktlighet, personligt bemötande och service. Vi hoppas att detta kommer att märkas redan första dagen, säger kommunalrådet Jan Annerstedt (FNL), tekniska nämndens ordförande.

Avtalet med Telepass är ett ettårigt avtal med möjlighet till ytterligare ett års förlängning i väntan på ett avgörande domslut i den ursprungliga upphandlingen där kommunen avser teckna ett fyrårigt avtal med Telepass som ansågs leverera den bästa kvaliteten.

Per Tranström, färdtjänstchef, tekniska förvaltningen
per.transtrom@lund.se, tfn 046 – 359 69 64, 0730-348517