Resenär som får hjälp från rullstol till bil.

Nytt avtal för färdtjänsten i Lunds kommun

Tekniska nämnden har tagit beslut om att tilldela uppdraget för färdtjänsten i Lunds kommun till Telepass AB med DRT Solutions AB som underentreprenör. Avtalet gäller i fyra år med trafikstart 1 oktober 2021.

Nämndens beslut är ett tilldelningsbeslut. Det innebär att anbudsgivare, inom 10 dagar räknat från när samtliga anbudsgivare har meddelats, har möjlighet att begära överprövning av upphandlingen.

Fyra företag lämnade anbud på färdtjänstentreprenaden som omfattar både transporter med personbil och specialfordon, samt beställningscentral.

– Jag är väldigt nöjd med att vi fick in fyra mycket kvalificerade anbud trots omfattande krav i upphandlingen. Dessutom alla i rimligt men ganska snävt prisintervall varför kvalitetsutvärderingen varit avgörande. Telepass AB erhöll högsta betyg och jag är övertygad om att de kommer att leverera en riktigt bra färdtjänst, säger Per Tranström som är färdtjänstchef på tekniska förvaltningen.

Det nya avtalet innebär att resorna kommer att köras av förare som har färdtjänst som sitt enda uppdrag. Det kommer också bli möjligt att beställa sin resa digitalt, inte bara via telefon. Avtalet innehåller även en möjlighet till bonus för företaget utifrån hur resenärerna svarar i återkommande kundundersökningar.

– Snart har många Lundabor anledning att glädjas. De kan se fram emot en ny färdtjänst redan i höst med bättre service och högre krav på punktlighet och bemötande, säger Jan Annerstedt (FNL), ordförande i tekniska nämnden.

Det nya avtalet innehåller även skärpta miljökrav. Dagens färdtjänsttrafik är redan fossilfri, men enligt det nya avtalet ska minst 25 % av resorna utföras med el- eller vätgasfordon första året och minst 50 % åren därefter.

Per Tranström, färdtjänstchef, tekniska förvaltningen
    Tfn 046 - 359 69 64