Per Persson blir ny näringslivschef i Lund

Per Persson, för närvarande site manager på AstraZeneca R&D i Lund, blir ny näringslivschef i Lunds kommun. Per Persson tillträder senast i mitten av juli.

Per Persson har arbetat som site manager på AstraZeneca i Lund sedan 2003. Som site manager har Per Persson haft ett övergripande ansvar för externa relationer i Öresundsregionen och har också ingått i Sweden Governance Group, en ledningsgrupp för AstraZeneca i Sverige. Per Persson har arbetat inom Astra och AstraZeneca i Sverige sedan 1995 och har under denna tid bland annat haft diverse chefspositioner inom den tidiga forskningen samt varit inköpschef och ansvarig för travel management.

- Per Persson har en gedigen kunskap om och erfarenhet från näringslivsområdet, såväl lokalt, regionalt och nationellt som internationellt. Näringslivsområdet i Lunds kommun behöver stärkas och vässas. Per Perssons kompetens borgar för att vi nu får in den kraft och samtidigt långsiktighet i näringslivsarbetet som vi eftersökt. Det är därför mycket glädjande att kunna tillkännage att Per Persson blir Lunds kommuns nya näringslivschef, säger Jan-Inge Ahlfridh, kommundirektör i Lunds kommun.

- Det är viktigt att sätta ett ordentligt fokus på näringslivs-, turism- och marknadsföringsfrågorna. Per Persson kommer med sin både höga och breda kompetens att kunna ta sig an dessa frågor på ett utmärkt sätt, säger Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande.

- Detta är en mycket bra rekrytering. Per Perssons kunskap och engagemang kommer att lyfta näringslivsarbetet och stärka samarbetet med företagen, Universitetet och andra aktörer för Lunds utveckling, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens andre vice ordförande.

Per Persson tillträder som näringslivschef i Lunds kommun senast i mitten av juli 2010.

För mer information, kontakta:

Jan-Inge Ahlfridh, kommundirektör, tfn: 0734 – 48 59 20

Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande, tfn: 0707 – 34 77 67

Anders Almgren (S), kommunstyrelsens andre vice ordförande, tfn: 0708 – 47 88 17

Per Persson, tillträdande näringslivschef i Lunds kommun, tfn: 0702 - 13 73 85