Pressmeddelande De får Lunds kommuns miljöpris och miljöbragd 2012

Lunds botaniska trädgård får Lunds miljöpris 2012. Årets miljöbragdsmottagare är två miljöengagerade medarbetare inom serviceförvaltningen: Justina Smakowski från Måltidsservice och Bertil Davidsson från Markentrepenad.

Kommunstyrelsens miljö- och hälsoutskott beslutade på sitt sammanträde tisdagen den 8 maj 2012 att årets miljöpris ska tilldelas Lunds botaniska trädgård. Lunds botaniska trädgård är ett av stadens viktigaste grönområden som varje år besöks av ett stort antal lundabor, man har noterat över 500 tusen besökare per år.

Botan är på många sätt en inspirationskälla och ett föredöme för trädgårdsägare och koloniodlare. I trädgården används inga gifter eller konstgödsel. I växthusen kan alla besökare ta del av den biologiska bekämpningen bland annat med olika skadeinsektsätande fåglar. Den biologiska mångfalden främjas också av att Botan har satt upp holkar för fåglar, fladdermöss och även holkar för pollinatörer som bin och humlor.

- Vi vill gärna även i år uppmärksamma arbete som är viktigt för den biologiska mångfalden i Lunds kommun, och här, säger Lars Bergwall (C), ordförande i kommunstyrelsens miljö- och hälsoutskott.

Årets miljöbragd
Årets miljöbragd tilldelas Justina Smakowski från Måltidsservice och Bertil Davidsson från Markentrepenad. Justina Smakowski har varit engagerad i arbetet med miljöfrågor kring mat, bland annat i framtagandet av den ekologiska Lunnaköttbullen som idag serveras på Lunds skolor och förskolor. Bertil Davidsson har varit mycket drivande i arbetet för att kommunen ska köpa in och använda miljöbilar, framförallt gasbilar.

- Vi vill uppmuntra två medarbetare i Lunds kommun som vi tycker har visat stort engagemang för miljöfrågor var och en på sitt sätt, sägerLars Bergwall (C), ordförande i kommunstyrelsen miljö- och hälsoutskott.

Miljöpriset omfattar 25 000 kronor samt en litografi. Miljöbragdsmottagarna får diplom och 5 000 kronor, som ska användas på respektive arbetsplats.

För ytterligare information, kontakta:
Lars Bergwall (C), kommunstyrelsen miljö- och hälsoutskotts ordförande, tfn: 070 – 697 70 75
Karin Loodberg, chef för avdelningen miljöstrategi, folkhälsa och säkerhet, tfn: 046 – 35 58 40.