Samverkan i Lund ändrar inriktning

Lund Citysamverkan får annan inriktning vid årsskiftet. Utvecklingen av arrangemangs- och evenemangsverksamheten i Lund gör att samverkan mellan medlemmarna i Lund Citysamverkan behöver finna nya former.

Lund Citysamverkan bildades 2003 av Fastighetsföreningen Leve Lund, Handelsföreningen i Lund och Lunds kommun. Uppdraget har genom åren varit att stärka handel och aktiviteter i Lunds centrum samt att göra centrum till en attraktiv plats.

Det är främst evenemang och aktiviteter i city som utgjort den synliga delen av Lund Citysamverkans verksamhet. Utveckling av verksamheten genom möten samt informationsutbyte mellan medlemmarna har också utgjort en viktig del av uppdraget.

Utvecklingen de senaste åren har gått i riktning mot att evenemangs- och aktivitetsdelarna i ökande utsträckning kommit att organiseras och genomföras av andra. Idag hanteras evenemang och aktiviteter till största delen av Lunds kommuns kultur- och fritidsförvaltning och näringslivsavdelning/Turistbyrå eller av andra aktörer.

Nya samverkansformer för att möta nya behov

Syftet med samverkan – att stärka handel, besöksnäring och aktiviteter i Lunds centrum och att göra centrum till en attraktiv plats – kvarstår. Dock har utvecklingen över tid gjort att behoven idag ser annorlunda ut. Medlemmarna i Lund Citysamverkan har därför beslutat att ändra inriktning på samverkan. Styrelsen för Lund Citysamverkan har fattat beslut om att entlediga Citysamverkans ledare Mia Dahl, som slutar senast vid årsskiftet.

- Vi vill från styrelsens sida särskilt betona att det inte är något missnöje med Mia Dahl som ligger till grund för vårt beslut. Mia Dahl och styrelsen är helt överens om att de nu beslutade åtgärderna är en naturlig utveckling av verksamheten, säger Christer Wallin (M), kommunalråd och Lund Citysamverkans styrelseordförande.

Medlemmarna i Lund Citysamverkan; Fastighetsägarföreningen, Handelsföreningen i Lund samt Lunds kommun kommer nu att fortsätta arbetet med att hitta en ny form för samverkan.

För ytterligare kommentarer eller för mer information, kontakta:

Christer Wallin (M), kommunalråd och ordförande i styrelsen för Lund Citysamverkan, tfn: 046-35 55 27.