Satsning på unga vuxna som behöver stöd till studier eller arbete

Satsning på unga vuxna som behöver stöd till studier eller arbete

Det är idag cirka 700 unga vuxna mellan 16 och 25 år i Lund som står utan arbete och studier. För att nå kommunens mål om att få fler lundabor i arbete utvecklas en ny verksamhet som ska ge stöd och insatser som riktar sig till unga vuxna.

– Nu höjer vi ambitionen inom arbetsmarknadspolitiken ytterligare. Med detta får vi skarpare och bättre insatser riktade mot unga vuxna så att fler får hjälp att komma i arbete, säger Amanda Thonander (M), ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.

Den nya verksamheten startar 1 januari 2024 och kommer att heta Unga på väg. Ansvaret för den nya verksamheten delas mellan arbetsmarknads- och socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Verksamheten kommer att ge unga stöd inom arbetsmarknad, studier och fritid.

– Studier är en nyckel för att komma ut i arbetslivet. En fullföljd utbildning är i många fall en förutsättning för att komma in på arbetsmarknaden och minskar risken för utanförskap. Med ”Unga på väg” kommer vi bli ännu bättre på att nå unga vuxna som av olika anledningar inte arbetar eller studerar och kan hjälpa de att komma på rätt väg, säger My Lilja (S), ordförande i utbildningsnämnden.

Nya verksamheten – Unga på väg

Unga på väg fokuserar på att målgruppen unga vuxna mellan 16 och 25 år ska få det stöd och den vägledning de behöver för att nå arbete eller studier. Verksamheten kommer att arbeta för att ge stöd både till de unga vuxna som aktivt själva söker stöd och de som inte gör det.

– Vi behöver arbeta ännu mer aktivt med att söka upp och ge stöd till unga vuxna som inte studerar eller arbetar. Att komma vidare i arbete eller studier är avgörande för att de ska kunna bli självständiga och självförsörjande, säger Jessica Persdotter Keding, som ansvarar för kommunens arbete med arbetsmarknadsfrågor.

Unga på väg finns på Bytaregatan 9, där ComUng finns idag. De medarbetare som arbetar i verksamheten är handläggare för det kommunala aktivitetsansvaret och arbetsmarknadskonsulenter.

Tidigare har de unga som behöver stöd till studier eller arbete fått stöd på ComUng. Under våren 2023 gjordes en genomlysning av verksamheten för att ta fram en plan för hur arbetet ska utvecklas framöver vilket har resulterat i att starta Unga på väg.

För mer information, vänligen kontakta:

Amanda Thonander (M), ordförande arbetsmarknads- och socialnämnden, e-post: amanda.thonander@lund.se, telefon: 0738-37 96 97.

My Lilja (S), ordförande utbildningsnämnden, e-post: my.lilja@lund.se, telefon: 070-539 50 93.

Jessica Persdotter Keding, biträdande verksamhetschef vuxen, samt ansvarig för Lunds kommuns arbete med arbetsmarknadsfrågor, e-post: jessica.persdotterkeding@lund.se, telefon: 046-359 99 73.

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen: Ulrika Brink

Kommunikationsansvarig 046-359 66 11