Sigrid Combüchen, Rolf-Göran Bengtsson och Cajsa S Lund får Lunds kommuns särskilda förtjänsttecken

Författarinnan Sigrid Combüchen, EM-guld-ryttaren Rolf-Göran Bengtsson och musikarkeologen Cajsa S Lund får Lunds kommuns särskilda förtjänsttecken 2011.

Kommunfullmäktiges presidium, ordförande Annika Annerby Jansson (M), vice ordförande Jörgen Forsberg (M) samt andre vice ordförande Lennart Prytz (S), har utsett Sigrid Combüchen, Rolf-Göran Bengtsson och Cajsa S Lund till mottagare av Lunds kommuns särskilda förtjänsttecken för sina insatser inom sina respektive professioner och därmed för Lund.

Det särskilda förtjänsttecknet tilldelas den eller dem som gjort värdefulla insatser för kommunen, och är så nära man kan komma att bli hedersmedborgare i Lund.

Kommunfullmäktiges presidiums motiveringar är enligt följande:

Sigrid Combüchen

För en mer än femtioårig gärning som författare, journalist och lärare genomsyrad av engagemang för Lunds kulturliv. Den senaste romanen ”Spill” som skildrar Lund under trettiotalet har hyllats av kritiker och läsare och tilldelades Augustpriset 2010.

Rolf-Göran Bengtsson

För sina insatser inom hästsporten där främst OS-silvret 2008 och EM-guldet 2011 ger honom en unik position. Trots mycken utlandsverksamhet betonar han ständigt sin hemhörighet i Lund och visar på hästsportens betydelse i vår kommun.

Cajsa S Lund

För ett oförtrutet och engagerat arbete under nästan två decennier med att ansvara för nattväktarframträdanden på Stortorget vilka utvecklats till en välkänd Lundatradition.

Lunds kommuns särskilda förtjänsttecken delas ut vid en högtidssammankomst på Scandic Star Hotel, Glimmervägen 5, fredagen den 16 december med start klockan 18.00.

Då Sigrid Combüchen och Rolf-Göran Bengtsson har förhinder att närvara den 16 december, delas deras förtjänsttecken ut vid en lunch torsdagen den 22 december 2011 klockan 11.30.

För mer information eller kommentarer, kontakta:

Annika Annerby Jansson (M), kommunfullmäktiges ordförande, tfn: 070-327 99 68

FAKTA Lunds särskilda förtjänsttecken

Lunds kommun delar ut förtjänsttecken till en eller flera personer som på ett särskilt sätt gjort värdefulla insatser för kommunen. Det särskilda förtjänsttecknet är så nära man kan komma att bli hedersmedborgare i Lund.

Förtjänsttecknet består av en medalj i silver med Lunds medeltida sigill i relief samt ett diplom.

Första gången Lunds kommun delade ut förtjänsttecken var år 1954.