Nya naturum, Skryllegården.

Skryllegårdens nya naturum redo för invigning

I snart ett decennium har arbetet pågått med att utveckla och förbättra Skryllegårdens erbjudanden. Nu möts de 800 000 personer som varje år besöker platsen av en upprustad besöksparkering, förbättrade utemiljöer, fler toaletter, upprustade omklädningsrum i gymmet och sist men inte minst en ny större byggnad för naturum.

På lördag invigs Skryllegården med en stor invigningsfest.

– Det är fantastiskt att vi äntligen kan nyinviga Skryllegården. Nu blir den tillgänglig för fler besökare och det samlade friluftserbjudandet blir ännu bättre. En förädling av en viktig klenod i vår kommun, säger Louise Rehn Winsborg (M), ordförande i tekniska nämnden.

Naturum Skrylle är ett av landets cirka 30 naturum och har som uppgift att vara porten ut i naturen. Sedan invigningen 1991 har naturum varit en viktig del och startpunkt för många besökare. Utställningarna har genom åren förändrats och följt med i områdets utveckling men varit kvar i den ursprungliga byggnaden. En byggnad som i takt med ett stadigt ökande besöksantal blivit för liten för verksamheten.

Naturums nya byggnad har fått en central plats på Skryllegården och skapar en samhörighet med de övriga byggnaderna som inrymmer gym, restaurang och besökstoaletter. Besöksparkeringen har asfalterats, vuxit och sträcker sig nu ända fram till den nya bygganden, vilket gör såväl naturum som skogen mer tillgänglig för besökare. Numera finns både handikapparkering och laddstolpar i nära anslutning till Skryllegårdens faciliteter. Därtill har områdets personal fått nya personalutrymmen och ekonomibyggnader för att fortsatt kunna förvalta kommunens naturområden.

Med en fasad i trä och inslag av stora fönster smälter det nya naturum in i sin omgivning på ett naturligt sätt. Byggnaden ligger i en sluttning med ingång från en plan och stenlagd utemiljö, och omges av ett stort trädäck med sittmöjligheter och en trappa som leder ut på den stora gräsmattan nedanför. Utsidan av nya naturum har Skrylles besökare kunnat njuta av sedan mitten av förra året, medan det pågått ett intensivt arbete på insidan.

I den nya byggnaden har en ny utställning tagits fram. Att fylla ett naturum med relevant innehåll som har något för alla har varit en rolig utmaning, berättar projektledaren och landskapsarkitekten Malena Kjellstrand vid Lunds kommun.

– Utställningen berättar om naturen i Skrylle och i omgivande naturreservat/Dalby Söderskogs nationalpark. Den röda tråden är rörelse, och här finns en berättelse som handlar om allt från jordskorpans dramatiska rörelser när Romeleåsen bildades till människans, växternas och djurens rörelser och hur de påverkar varandra. Vi lyfter fram den natur och de arter som finns i Skrylleområdet men också om folktro, människans påverkan på landskapet och hur vi format det efter våra behov, säger hon.

Läs mer om Skryllegården på lund.se:

Skryllebesökarna får ett nytt naturum

Program för invigning lördagen den 17 februari

11.00-11.20: Invigningsceremoni med tal av Louise Rehn Winsborg (M), ordförande i tekniska nämnden, och Sebestian Jaktling (S), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

11.30: Naturskyddsföreningen håller i guidad naturtur.

12.30: Väsenvandring med riksspelmansduon Dråm i samarbete med Teater Trassel, där besökarna får träffa Tomtemor, Skogsrået, Lyktgubben och självaste Näcken.

13.00 och 14.00: Författarsamtal med Stefan Casta.

11.00-14.30: Aktiviteter runt om Skryllegården.

11.00-16.00: Naturum Skrylle och Actic håller öppet för besökare.

För mer information, vänligen kontakta:

Louise Rehn Winsborg (M), ordförande i tekniska nämnden, telefon: 076-852 96 22, e-post: louise.rehn-winsborg@lund.se

Sebastian Jaktling (S), ordförande, kultur- och fritidsnämnden, telefon: 073-448 58 82, e-post: sebastian.jaktling@lund.se

Malena Kjellstrand, projektledare och landskapsarkitekt, Lunds kommun, telefon: 072-208 50 92, e-post: malena.kjellstrand@lund.se