Socialförvaltningen i Lund anmäler sig själva enligt lex Sarah

På grund av en allvarlig händelse på ett av socialförvaltningens boenden som drivs av stadsmissionen anmäler förvaltningen sig själv enligt lex Sarah till Socialstyrelsen.

Anmälan gäller en boende som fått lida allvarliga men på grund av försummelse. Boendet har tillsyn av personal två gånger om dagen som rapporterar behov av förändrat stöd till flera enheter inom socialförvaltningen. Det inträffade är dock både bristfälligt dokumenterat av förvaltningen och den boendes tillstånd har inte kommunicerats tillräckligt tydligt vilket fått svåra följdverkningarna som konsekvens.

-  Kommunen har ett ansvar upp till sjuksköterskenivå för de personer som har plats på våra boenden, säger verksamhetschef Ricardo Espinoza. Vi har inte utrett det här färdigt än men eftersom det inträffade är så allvarligt väljer vi att göra en lex Sarah anmälan redan nu. Vi har inte hela bilden klar av orsaken till missförhållandet än men en viktig del handlar om att de rutiner som finns inte följts. Att en av de personer som vi har inom vår omsorg har drabbats på detta sätt är mycket allvarligt.

För mer information, kontakta:

Ricardo Espinoza, verksamhetschef socialförvaltningen i Lund, telefon: 046-35 65 39, e-post: ricardo.espinoza@lund.se

Lex Sarah inom socialtjänsten

Enligt bestämmelserna om lex Sarah i socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ska

• den som bedriver verksamheten utreda och avhjälpa eller undanröja det rapporterade missförhållandet utan dröjsmål
  • den som bedriver verksamheten om det visar sig att missförhållandet är allvarligt, snarast anmäla det till Socialstyrelsen.

Lund – idéernas stad är med 110 000 invånare Sveriges 12:e största stad.

Lunds universitet och forskningsbyn och innovationscentret Ideon befäster tillsammans med de stora, multinationella företagen Lund som en internationell knutpunkt i norra Europa.

Lunds skolor är bland de bästa i Sverige. Planerings- och förberedelsearbete pågår inför byggandet av den europeiska materialforskningsanläggningen ESS, European Spallation Source, i Lund.

Lunds kommun är den största arbetsgivaren med ca 9 000 medarbetare.