Föreställningen Janni hittar hem av och med Glada hund gästar Sommarlund i början av augusti.

Sommarlund för barn – 10 tips!

Förra veckan startade Sommarlund – över 200 kulturupplevelser i hela Lund, där en stor del av programmet vänder sig till barn. Här kommer tio tips på föreställningar att uppleva tillsammans i sommar. Allt är gratis och sker utomhus, fullständigt program hittar du på sommarlund.se.

Monsterhits
22 juni kl. 14.00-15.00, Vita scenen, Stadsparken

Monsterrockbandet Skräckkabinettet, bestående av Vampyrsångaren Valentin Von Törst, Mumiegitarristen Akenathon den Allsmäktige, Spökbasisten Vita Frun samt Monstertrummisen Grim den Grymme, gör seriös och kvalitativ rockmusik för barn och deras vuxna. De får oss att fundera över och ifrågasätta våra rädslor, allt paketerat i en magiskt teatral scenshow för både stora och små!

Hunden
5 juli, kl. 14.00-15.00, Sommarlunds dansbana, Stadsparken

En morgon när Lola och Cous Cous skall öppna sin kebabvagn får de besök av en mycket ensam hund. Högst motvilligt börjar kvinnorna att tycka om den, hunden blir deras vän och förtrogna. Men snart knackar hälsoinspektören på och den nya vänskapen ställs på prov. En lekfull clownföreställning med Dotterbolaget om att hjälpa och hjälpas åt, att mötas över språkbarriärer och att lära känna sig själv genom andra. Familjeföreställning från 4 år.

Flygare
6 juli, kl. 14.00-15.00, Sommarlunds dansbana, Stadsparken

Tre vänner ger sig ut på ett lekfullt äventyr i luftrummet, där endast fantasin sätter gränser. Med vind i håret trotsar de tyngdkraften, hittar på nya sätt att flyga och drömmer sig bort. Håll i hatten, spänn livremmen och stäng av paddan, för snart lyfter vi! Flygare är en charmerande nycirkusföreställning av och med Cirkus Saga för hela familjen!

Nasse hittar en stol
8 juli:
10.00 Torns församlingsgård
9 juli: 10.00 Försköningen, Veberöd och 14.00 Sommarlunds dansbana, Stadsparken
10 juli: 10.00 Linero, gräsmattan vid lekplatsen och 14.00 Aktivia, Klostergården
11 juli: 10.00 Borgarparkens bygglek och 14.00 Eginogården, Dalby
12 juli: 10.00 parken vid Fästan, Södra Sandby och 14.00 Boställets trädgård, Gunnesbo

Nasse har trollbundit generationer med sin alternativa tolkning av hur man använder en Ögla-stol, och nu har turen kommit till oss. Den lilla björnen Nasse träffar på ett för honom helt okänt föremål han försöker komma underfund med. Vännerna skrattar åt honom eller tycker att han är dum eller konstig, men Nasse säger: ”Jag är inte dum, det är bara det att jag har aldrig sett en stol förr!” Föreställningen framförs av Kevin Benn. Passar barn mellan 3 -5 år.

Ös och klös med veckans djur i parken
12 juli:
14.00-15.00 Sommarlunds dansbana, Stadsparken

En spännande stund med levande djur och svängig musik! Gitte Pålsson sjunger och leder allsång med sina musiker. Frank Madsen visar djur och berättar spännande fakta om dem. Bandet består av Rolf Olsson, Hjallis Persson, Ulf Holmström och Johan Albäck.

Då fåglar byggde bon i gamla gubbars skägg
16 juli:
10.00–10.40, Gunnesbo, Boställets trädgård och 14.00–14.40, Genarp vid biblioteket
17 juli: 10.00–10.40, Södra Sandby, parken vid Fästan och 14.00–14.40, Linero, gräsmattan vid lekplatsen/Vikingaskolan
18 juli: 10.00–10.40 Dalby, Eginogården och 14.00–14.40 Veberöd, Försköningen
19 juli: 10.00–10.40 Klostergården, Aktiva och 14.00–14.40 Stadsparken, Dansbanan
20 juli: 14.00–14.40 Sommarlunds dansbana, Stadsparken

Med inget annat än sin egen röst och kropp tar Mikael Björk med sig lyssnarna till sagovärldar från när och fjärran. Publiken får på nära håll möta sagans alla invånare, vandra i en tät granskog, stirra vargen i vitögat eller äta gröt med Guldlock. En föreställning som vilar på det muntliga berättandets kraft och tidlösa sagoteman om vänskap, rädsla, mod, list och styrka. Ålder 4–9 år. Även 17, 18, 19 & 20 juli på andra platser.

Mio min mio
22 juli, 14.00–14.45, Sommarlunds dansbana, Stadsparken

I Teater Pegasus version av Astrid Lindgrens Mio, min Mio tillåts barnen vara med. Publiken får hjälpa Mio och Jum-Jum att undgå spejarna, övertyga svärdssmidaren, ge brödet som mättar hunger, spela flöjt – och hjälpa Mio och Jum-Jum att besegra riddar Kato och befria alla barn som blivit förvandlade till fåglar. Från 5 år.

Vara här
29 juli: 10.00–10.40 Södra Sandby, parken vid Fästan och 14.00–14.40 S:t Lars, bakom Lunds Montessorigrundskola
30 juli: 10.00–10.40 Linero, gräsmattan vid lekplatsen/Vikingaskolan och 14.00–14.40 Dalbybadet
31 juli: 10.00–10.40 Veberöd, Försköningen och 14.00–14.40 Norra fäladen, Borgarparkens bygglek
2 augusti: 10.00–10.40 Klostergården Aktivia och 14.00–14.40 Stadsparken, Dansbanan
3 augusti: 14.00–14.40 Sommarlunds dansbana, Stadsparken

Lätta ankare. Skaka loss. Gunga iväg med tre musiker i en luftballong, lastad med korta berättelser som handlar om att vara trygg i sig själv (även när allting gungar) och mycket annat. Ballongen fyller vi med pop och jazz som får vibrera genom varma västafrikanska luftströmmar. Musiken tar dig upp och ner, hit och dit, men har också kraft att omsvepa oss alla. Medverkande: Salieu Dibba, Kirsti Øibakken Pedersen och Sofi Hellborg. Ett program av Musik i Syd. Från 6 år.

Janni hittar hem
6 augusti: 10.00–10.40 Gunnesbo, Boställets trädgård och 14.00–14.40 Dalby, Eginogården
7 augusti: 10.00–10.40 Borgarparkens bygglek, Norra Fäladen och 14.00–14.40 Genarp, vid biblioteket
9 augusti: 10.00–10.40 Södra Sandby, parken vid Fästan och 14.00–14.40 Sommarlunds dansbana, Stadsparken

Möt den hemlösa hunden Janni i sitt sökande efter en familj. Längs sin väg möter hen tokiga, roliga karaktärer som Lucky Lök eller Farmor Får, som framställs via bubblande musik, teater, illustrationer och rörelser. Familjeföreställning från 3 år med Glada Hund.

Bönan med Dan Bornemark Band
9 augusti:
18.00 –19.00, Vita scenen, Stadsparken

Dan Bornemark rundar av årets Sommarlund tillsammans med sin virkade kompis Bönan och sitt svängiga band. Bandet består av en trummis, en gitarrist, en alltmöjligt-musiker samt Dans sjungande döttrar Hjördis och Signe Bornemark. Det blir en hel del allsång i somriga ton- och taktarter!