Maia Hirasawa spelar på vita scenen i Stadsparken på söndag 23 juli kl. 19.00.

​Sommarlund: hitta hem med Maia Hirasawa

Hon har spelat med Hello Saferide, komponerat japansk filmmusik och nu äntligen hittat hem. På söndag spelar den både sprudlande och melankoliska popartisten Maia Hirasawa i Stadsparken.

Mitt i djupaste juli gästar popartisten Maia Hirasawa vita scenen i Stadsparken på sin turné genom Sverige. Med sånger fyllda av eftertänksamhet och längtan blir hon en av Sommarlunds höjdpunkter för i år.

Vacker och ful
Något hände 2016, när Maia Hirasawa släppte sitt senaste album Vacker och ful. Albumet som är popartistens första där hon sjunger på svenska.

- Det känns som att komma hem, säger Maia Hirasawa.

När hon började skriva musik som tjugoåring var det just på svenska. Sedan har de svenska låtarna alltid funnits, levt ett parallelliv vid sidan av de framgångsrika låtarna på engelska och japanska. Men 2016 kunde Maia inte vänta längre.

I låtarna har Maia Hirasawa grävt bakåt i sin historia, gamla kärlekshistorier, vänner och känslor som en gång legat begravna. Mjukheten och den råa ärligheten i kombination för tankarna till en tidig Ted Gärdestad, även om referenslistan inför inspelningen ljudmässigt varit artister som Feist, Arcade Fire och Rufus Wainwright.

Från Japan till Lund
Maia Hirasawa började som körsångerksa i Annika Norlins band Hello Saferide men har sedan 2007 lett sin egen solokarriär. Hon har tre album på engelska i bagaget, etablerat sig som artist i Japan och arbetar även med att komponera filmmusik, teman till tvserier och reklamfilmer.

Maia bor i Stockholm men har de senaste åren spelat mest i Japan. Det är också där årets sommarturné började i maj. Turnén fortsätter till Sverige med totalt femton stopp i svenska städer. På söndag är det Stadsparkens och Sommarlunds tur.

Tid och plats:
Maia Hirasawa, söndag 23 juli kl. 19.00, vita scenen i Stadsparken.

För mer information kontakta:

Hedvig Wrede, vik. marknadsförare Sommarlund
046-359 55 62, hedvig.wrede@lund.se