Färdtjänstbil i Lunds kommun

Taxistrejk kan påverka färdtjänst i Lunds kommun

Fackförbundet Transport varslar om strejk och blockad efter att förhandlingarna med Biltrafikens Arbetsgivareförbund strandat. Strejkvarslet berör sex taxibolag på 14 orter, bland annat företaget Telepass som kör färdtjänst på uppdrag av Lunds kommun.

Om parterna inte kommer överens inleds en blockad från och med den 25 augusti. Blockaden innebär stopp för nyanställningar, inhyrd personal, övertid och mertidsarbete. I nästa steg inleds en strejk från och med 4 september på måndagar och tisdagar kl 04.00-17.00 under tre veckor. Per Tranström, färdtjänstchef i Lunds kommun, planerar med Telepass inför de närmaste veckorna:

- Vi bedömer inte att blockaden får någon större påverkan för de som reser med färdtjänst i Lund och vi undersöker möjligheterna att genomföra de mest nödvändiga resorna om strejken bryter ut.

Skånetrafiken, som kör färdtjänst för andra berörda skånska städer, har möjlighet att styra om resor till upphandlade företag som inte ingår i varslet. Den möjligheten finns inte i Lund som enbart använder Telepass, säger Per Tranström som också uppmanar färdtjänstresenärer, anhöriga och berörda verksamheter att hålla sig informerade om läget.

Per Tranström, färdtjänstchef, Lunds kommun
    Tel 0730-348517