Bankgatan i centrala Lund är en av platserna som ingår i projektet.

Trygghetsprojekt fokuserar på Bankgatan och Botulfsplatsen

I höst intensifieras arbetet med att göra centrala Lund tryggare. Med särskilt fokus på Bankgatan och Botulfsplatsen görs flera insatser för att bland annat få bort droger och annan kriminalitet.

Lund är redan en av landets tryggaste kommuner, och har som mål att bli tryggast av alla. Men det finns platser som invånare tycker är otrygga vissa tider på dygnet. En del av problemet är kopplat till användning och försäljning av droger som sker mer eller mindre öppet. Bankgatan och Botulfsplatsen är två platser som sticker ut, både i polisens kartläggningar och ingripanden samt i genomförda trygghetsundersökningar. På dessa platser kommer riktade insatser att genomföras i höst.

– Den här insatsen är viktig för att stärka den upplevda tryggheten i centrum, men också för att få bort drogerna från platser där man vet att unga kan komma i kontakt med narkotika, säger Amanda Thonander (M), ordförande för trygghetsberedningen som i onsdags tillsattes av kommunstyrelsen.

Initiativet i Lund är en del i en större regional satsning mot narkotika i Skåne där Lunds kommun och lokalpolisområde Lund samarbetar med Länsstyrelsen Skåne och ytterligare fem kommuner. Projektet "Tryggt centrum" syftar i synnerhet till att störa droganvändning, droghandel och annan brottslighet men också till att generellt göra de utpekade platserna trygga och attraktiva för alla, dygnet runt.

Under perioden september till december 2023 kommer en rad aktiviteter att startas eller förstärkas på Botulfsplatsen och Bankgatan, och flera aktörer kommer att bidra. Förbättringsarbetet råkar dessutom sammanfalla med omdaningen av Botulfsplatsen från busstorg till en trygg och attraktiv plats för alla.

– Trygghetsarbetet handlar om allt från klottersanering och beskärning av växlighet till att använda befintlig kamerabevakning, ökad närvaro av polis och ordningsvakter, säger Håkan Nilsson, säkerhetschef på Lunds kommun.

Ungdomar i området som kan befinna sig i riskzon för kriminalitet eller skadligt bruk av narkotika kommer att genom uppsökande arbete erbjudas sociala insatser. Nattvandringen ska förstärkas och målet är att få fler trygga vuxna att vistas på platserna.

Även allmänheten bjuds in att delta i trygghetsarbetet. Med hjälp av en QR-kod på utvalda platser ska den som upplever oro eller misstänker något brott på platserna enkelt kunna meddela eller anmäla detta i sin telefon.

Lunds kommunpolis Joakim Nyberg tror att samarbetsformen där kommunen och polisen samverkar kan komma att användas i fler sammanhang framöver.

– Vårt arbete med “Tryggt centrum” är en del av ett större arbete mot narkotika i Lund. Nu bygger vi en samverkansmodell som ska vara användbar på andra platser i Lund om denna typ av problematik är aktuell, säger han.

Mer information om projektet finns bland annat hos länsstyrelsen:

Skåne tillsammans mot narkotika - med gemensamma insatser

Läs mer om Lunds kommuns brottsförebyggande arbete:

Brottsförebyggande arbete | Lunds kommun

För mer information, vänligen kontakta:

Amanda Thonander (M), ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden samt ordförande i trygghetsberedningen, e-post: amanda.thonander@lund.se, telefon: 076-852 05 78

Håkan Nilsson, säkerhetschef Lunds kommun, e-post: hakan.p.nilsson@lund.se, telefon: 046-359 60 61

Joakim Nyberg, kommunpolis, e-post: joakim.nyberg@polisen.se, telefon: 073-348 30 70