Upptäck Påskagänget i Dalby 16 september

Upptäck Påskagänget i Dalby 16 september

Välkommen till bostadsområdet Påskagänget i Dalby söndagen den 16 september kl 12-14!

Lunds kommun och de byggföretag som byggt hus på det nya området bjuder in till aktiviteter för hela familjen.  Arrangemanget ska få fler att upptäcka Dalby som en naturnära bostadsort med en spännande framtid. Dessutom får Dalbyborna en möjlighet att träffas och lära känna sitt nya bostadsområde!

Aktiviteterna utgår från Kattfotens förskola, Kattfotsgränd 2, följ skyltar från Veberödsvägen:

• Besök ett visningshus: Flera byggföretag visar sina hus och ordnar tävlingar och aktiviteter för hela familjen. Företag som deltar på olika sätt: LKF, PEAB, BoKlok, Riksbyggen, NCC, Myresjöhus, Midroc.
  • Gå på filmpremiär: Ny kortfilm om Dalby har premiär på Kattfotens förskola kl 12.15.
  • Se planer för Dalby: Utställning med skisser på vad som planeras för Stationsområdet, området som kommer att byggas ut efter Påskagänget.
  • Möt föreningarna: Lokala föreningar och organisationer presenterar sig, bland annat arrangerar Dalby GIF bollekar och Biblioteket delar ut information.
  • Res inom Dalby som på medeltiden: Res med Skånetrafiken till Dalby eller parkera bilen i centrum. Dalby Byaråd bjuder på hästskjuts mellan Tingshuset/Gästis - Påskagänget, två avgånger per timme i vardera riktning kl 11-15.

Filmpremiär

Filmen ”Dalbykameran” premiärvisas på Kattfotens förskola kl 12.15 och rullar därefter under eftermiddagen. Två unga filmare uppväxta i Dalby och en kompositör boende i byn har gjort sin film om Dalby. Filmen har finansierats av Fokus Dalby, ett kommunalt projekt i Lunds kommun. Filmare och kompositör:

Julia Nygren, 28 år, lärde sig både gå, springa, cykla och simma i Dalby. Idag studerar hon till psykolog i Umeå men är också verksam som dokumentärfilmare i filmkollektivet RåFILM i Malmö/Lund. julianygren@gmail.com

Ellinor Hallin, 26 år, dokumentärfilmare som är verksam i Stockholm men tillbringade sina första nitton år i Dalby. Ellinor reser världen runt med sin kamera men återvänder då och då hem till Dalby, där berättelsen på något sätt började. ellishallin@hotmail.com

Martin Brandqvist, 49 år, filmkompositör som flyttade till Dalby som 37-åring efter att ha tröttnat på att köra barnvagnen i höjd med avgasrören i Malmö. Martin är utbildad på musikhögskolan i Malmö, och filmer och TV-serier med hans musik visas regelbundet på Tv-stationer runt om i Europa. martin.brandqvist@telia.com

Kontaktpersoner

-   Lena Bengtsson, exploateringsingenjör, Tekniska förvaltningen, Lunds kommun, tfn 046-35 50 62 (är på plats i Dalby 16/9)
-   Om utvecklingen av Dalby: Ann-Marie Lindberg, planarkitekt, Stadsbyggnadskontoret, Lunds kommun,
tfn 046 – 35 80 59 (nås på tfn fredag 14/9)