Vem har gett bäst service i Lund? Prisutdelning på Godmorgon Lund

Vem har gett bäst service i Lund? Prisutdelning på Godmorgon Lund

Servicepersonal i Lund som gett extra bra service har i sommar kunnat få en pin av besökare och turister. På fredag avslöjas vem som fått flest pins och därmed vunnit Excellent Service Award.

Under sommaren har tävling Excellent Service Award pågått där pins har delats ut till servicepersonal i Lund. Turistbyrån i Lund har gett turister och besökare uppdraget att ge en pin till den person som levererat bra service. Det har handlat om allt ifrån servitörer till butikspersonal och hotellpersonal.

Fredagen den 23 september avslöjas vinnarna och det blir det prisutdelning på frukostmötet Godmorgon Lund klockan 8.00 i Stadshallen.

Tävlingen vill sätta fokus på vikten av att kunna erbjuda bra service.

- Bra service är bästa sättet att göra en stad attraktiv. Det är därför som Visit Lund nu för tredje året i rad uppmuntrat alla i Lund att visa var den goda servicen finns, säger Helena Görtz, turismutvecklare i Lund.

Det var mellan den 1 juni och 31 augusti i år, som tävlingen pågick. Totalt delades 1700 pins ut under sommaren.

På uppdrag av nätverket Visit Lund har även Mystery Shoppers rankat bemötandet på 22 platser i Lund under sommaren. Resultatet blev ett glädjande genomsnitt på 4,44 graderat på en skala från ett till fem där ett är mycket dåligt och fem är mycket bra.

Hur vet vi att vi ger god service? Visit Lund ställde sig den frågan och följde upp med en marknadsundersökning på uppdrag av företaget Nordic Mystery. Mystery Shoppers besökte 22 restauranger, butiker, hotell och sevärdheter och ställde ett antal utvalda frågor för att testa personalens bemötande och kunskap om Lund.

En av uppdragstagarna kommenterade att ”Receptionisten uppmärksammade mig på en gång. Hennes sätt att hälsa på mig var trevligt och jag fick ett positivt första intryck”.

”Säljaren kunde visa på en karta var jag kunde hitta de olika områdena och turistbyrån som jag frågade efter. Han var mån om att jag förstod och kunde ge mig svar på alla mina frågor”, sammanfattades ett annat besök.

Visit Lund startades 2014 som projekt mellan besöksnäringen i Lund och Lunds kommun. Huvudtanken bakom projektet är att skapa samverkan mellan de olika aktörerna inom besöksnäringen, samt att stärka Lunds position som en attraktiv besöksdestination med gemensamma marknadsaktiviteter.

Kontakt:
Helena Görtz, turismutvecklare, Lunds kommun, 046-35 50 26, helena.gortz@lund.se

I mötet mellan idéer och handlingskraft skapas framtidens Lund. Här kan du vara dig själv och utvecklas tillsammans med andra.

Lund – idéernas stad är med 115 000 invånare Sveriges tolfte största stad.