Vilket studentlag vinner tävlingen om Hållbarhetshuset i Lund?

Vilket studentlag vinner?

Var med när det vinnande förslaget i arkitekttävlingen för Hållbarhetshuset utses! Prisutdelningen äger rum tisdagen den 23 april kl 16 på Arkitektskolan, Sölvegatan 24, Lund. Media och allmänheten är välkomna!

Träffa de tävlande studenterna och se deras bidrag med modeller och planscher.

Om arkitekttävlingen
I februari bjöds studenter vid Lunds universitet in till en arkitekttävling för hållbarhetshuset. 16 lag, varav flera med medlemmar från flera utbildningar, som arkitekter, landskapsarkitekter, civilingenjörer, samhällsvetare och energi- och hållbarhetsexperter, lämnade sina tävlingsbidrag den 3 april.

Bidragen har bedömts av en bedömningsgrupp med representanter från de fem organisationer som driver projektet. Första pris är 50 000 kronor och ambitionen är att vinnande team ska ges möjlighet att medverka i det fortsatta arbetet med huset.

De sexton förslagen ställs ut på Lund C från den 26 april till den 16 maj, vardagar 08.30 till 18.30.

Program tisdag 23 april

16.00 Välkomsthälsning Peter Kisch, Utmaning Hållbart Lund

16.05 Aktörer som samverkar kring Hållbarhetshuset – vad och varför? Ett samtal mellan Christer Wallin (Kommunalråd, Lunds Kommun), Lisa Thelin (Lunds Universitet) och Hans Möller (VD, Ideon AB)

16.20 Om arkitekttävlingen Inga Hallén, ordf. bedömningsgruppen (Stadsbyggnadsdirektör, Lunds kommun) och Ingrid Gustavsson (Arkitektråd, Akademiska Hus)

16.30 Prisutdelning Inga Hallén och Christer Wallin (Byggnadsnämndens ordförande, Lunds kommun)

16.50 Vinnande förslag presenteras

17.05 Vad händer nu? Anders Svensson, projektledare förstudie Hållbarhetshuset.

Om Hållbarhetshuset
Arbetsnamnet Hållbarhetshuset syftar på en ny byggnad som fem organisationer (Lunds kommun, Lunds universitet, Lunds Energi, Ideon, Akademiska hus) utreder förutsättningar för att bygga på Ideontorget med start under 2013.

Ett hus med flera funktioner

1.  Besökscentrum och marknadsföringsverktyg för Lund. Besökande gäster och delegationer kan ta del av hur Lund och Lunds aktörer arbetar för framtiden.

2.  Plats för samverkan och möten för alla som är engagerade i de kommande tio åren av omvandling av området från Lund C till Brunnshög. Forskare, medborgare, kulturarbetare och ingenjörer, entreprenörer och tjänstemän.

3.  Testbed för samverkan, hållbart byggande och kunskapsöverföring.

Vad kan hända i huset?

--  Debatter, presentationer och föreläsningar live, på webben och i andra medier.

-- Test och lab av hållbar byggteknik i framkant.

--  Mingel, event och fester. Café med öppen mötesplats för allmänheten.

Årskostnaden för verksamhet och byggnad beräknas till cirka 3 miljoner kronor. Intäkterna kommer till max 50 procent från de fem organisationer som driver projektet och minst 50 procent från andra användare av huset. Flexibilitet är bärande idé för planerna för huset. Efter tio år ska huset därför kunna flyttas till annan plats och funktionen ska kunna ändras efter de behov som råder i området då.

Projektet får 2,4 miljoner kronor i investeringsstöd av statliga Delegationen för hållbara städer, förutsatt att byggnaden står klar under 2014.

Kontaktuppgifter jurymedlemmar/ medlemmar i styrgruppen:

Inga Hallén, stadsbyggnadsdirektör Lunds kommun, 046-35 63 38, inga.hallen@lund.se
Hans Möller, vd Ideon, 0709-168500, hans.moller@ideon.se
Lisa Thelin, Lunds universitet, 046-2224937, lisa.thelin@fs.lu.se
Ingrid Gustavsson, Akademiska Hus AB, 0761-312486, ingrid.gustavsson@akademiskahus.se
Göran Strandberg, Lunds Energi, 046-356034, goran.strandberg@lundsenergikoncernen.se
Christer Malmström, skolchef Arkitektskolan, 070-9400764, christer.Malmstrom@arkitektur.lth.se
Anders Svensson CaseLab, projektledare, 070-5607700, anders@caselab.se