Roger Henriksson och Monica Sandström får lungcancerstipendium

- Jag är både generad och stolt över stipendiet. Generad eftersom det är en del av mitt dagliga arbete att jobba med de här frågorna. Samtidigt är jag naturligtvis stolt. Jag är särskilt glad över att få dela detta stipendium med Monica Sandström, som jag har samarbetat med länge, säger Roger Henriksson, professor, överläkare och verksamhetschef vid Radiumhemmet i Stockholm.

- Jag blev jätteförvånad! Jag tycker att det är otroligt roligt och hedrande att få motta Stödets stipendium. Jag är stolt över att få dela detta stipendium med Roger Henriksson som jag har jobbat tillsammans med i så många år på Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Det känns jätteroligt! Även om jag numera jobbar en del i Stockholm så kommer jag inte att flytta från Umeå, säger Monica Sandström, sekreterare på Norrlands universitetssjukhus i Umeå.

Roger Henriksson, professor, överläkare och verksamhetschef vid Radiumhemmet i Stockholm och Monica Sandström, sekreterare på Norrlands universitetssjukhus i Umeå, belönades idag, under Lungcancerdagen den 3 november i Stockholm, med Lungcancerförbundet Stödets stipendium.

Stipendiet, som i år delades ut för tredje gången, är på 50 000 kronor och ska användas för fortbildning inom lungcancer. Stipendiet delades ut på Oscarsteatern i Stockholm.

• Sjukdomar

• umeå