Bebyggelsen i Fyllinge kommer att bli småskalig med en blandning av olika hustyper, gårdsgator, promenadstråk, torg och parker.

Lyckos planerar nya bostäder i Halmstad

Lyckos kommer att bygga två nya kvarter med bostäder i stadsdelen Fyllinge i Halmstad. Genom att blanda olika typer av bostäder i ett gemensamt bostadsområde bidrar Lyckos till social hållbarhet.

Lyckos moderbolag, Midroc, har under en längre tid velat bygga för fler, för en bred målgrupp, utan att göra avkall på kvalitet och design.

För det ändamålet har ett nytt varumärke skapats, Lyckos, som kommer att bygga väldesignade bostäder för människor med vanliga inkomster. De första bostäderna byggs i Skåne och nu expanderar bolaget verksamheten till Halland.

Hittills har Lyckos tagit fram två typer av radhus och ett flerbostadshus, designade för ett bra vardagsliv. Både radhusen och lägenheterna är lite bredare än normalt för mer ljus, rymd och plats. Planlösningarna är omsorgsfullt välgenomtänkta och funktionella. Bostäderna kan uppföras med fasader i tegel, skiffer eller trä - så att helheten upplevs som väldesignad.

I Fyllinge kommer Lyckos bygga både radhus och flerbostadshus:

15 radhus, 5 rum och kök, 118 kvadratmeter stora, med terrass, förråd och liten trädgård

21 lägenheter, 1-3 rum och kök, 35-67 kvadrat meter stora, med breda loftgångar som ger alla lägenheter en rymlig uteplats. Storlekar: 6 ettor, 6 tvåor och 9 treor.

Bostäderna har utformats av Wingårdhs, och får fasader av trä, s k Thermowood, som åldras vackert.

Försäljningen påbörjades i november, och endast en lägenhet kvarstår i nybyggnadsprojektet.

Taggar

Lyckos AB utvecklar väldesignade bostäder med rimliga boendekostnader. Projektportföljen omfattar drygt 500 nya bostads- och hyresrätter i södra Sverige och huvudkontoret finns i Helsingborg.

Presskontakt vd 010-470 74 19