Montage av väggelement till ett av Lyckos byggprojekt.

Lyckos premierar felrapportering

Alla som är involverade i Lyckos bostadsprojekt har en uppgift i att leta och rapportera fel. Felen loggas i ett digitalt system för avvikelsehantering som ger en bra överblick. Johanna Nilsson, som är produktchef på Lyckos, går igenom allt som rapporteras in och fördelar ut ansvaret för respektive fel till olika funktioner inom Lyckos, som t ex inköp, produktion eller projektering. Den som har blivit tilldelat ansvar för ett fel får i sin tur beskriva felet och bestämma hur det ska avhjälpas. Sen får alla berörda byggprojekt information om felet, så att det kan rättas på flera platser samtidigt. Till sist ändras innehållet i den databas där Lyckos grundmodeller för radhus och flerbostadshus finns. När det har rättats till så ska felet därefter inte kunna återkomma.

- Entreprenörerna är oftast de som upptäcker och rapporterar in fel ute på byggarbetsplatserna. Vi vill att så många fel som möjligt rapporteras in för att få helt felfria produkter, så vi brukar premiera det med att dela ut tårtor. Det är viktigt att veta att man kan gynnas av att berätta om fel i stället för att dölja dem, säger Johanna Nilsson.