Johan Karlén är ny affärschef på Lyckos, med ansvar för Mälardalen.

Johan Karlén är ny affärschef på Lyckos

Lyckos har tidigare fått flera marktilldelningar i Uppsala och Österåker, och bostadsutvecklingsföretaget satsar på ytterligare expansion i Storstockholmsområdet. Johan Karlén har nu tillträtt som ny affärschef i Lyckos, med placering i Solna.

Lyckos utvecklar väldesignade, Svanenmärkta bostadsprodukter som byggs runt om i Sverige. I portföljen finns fyra bostadstyper; två radhus i två plan och två typer av flerbostadshus, från 1-6 våningar.

Johan kommer att ansvara för verksamheten lokalt, från idé och förvärv av mark till projektgenomförande och överlämning av nybyggda bostäder till nöjda kunder.

- Vi välkomnar Johan till Lyckos, och ser fram emot möjligheten att accelerera tillväxten av företaget i en betydelsefull marknad, säger Anders Larsson, vd för Lyckos. Vi bedömer att det är precis rätt tid för att starta upp en ny avdelning, som sen kan växa i takt med att byggkonjunkturen blir bättre igen.

Johan Karlén har lång erfarenhet av projektutveckling av bostäder och kommer närmast från en tjänst som Chef Ackvisition/Transaktion på Järntorget Bostad AB, sedermera ALM Equity AB.

- Framför allt så ser vi att hans breda kontaktnät och genuina intresse för att utveckla bostadskoncept, som tillsammans med hans sociala och analytiska förmåga, kommer att bidra till utvecklingen av Lyckos på ett mycket positivt sätt.

Lyckos utvecklar väldesignade bostäder för människor med vanliga inkomster. Projektportföljen omfattar drygt 1 500 nya bostads- och hyresrätter i Halmstad, Höganäs, Kristianstad, Kävlinge, Landskrona, Lund, Simrishamn, Uppsala, Ystad, Älmhult och Österåker. Lyckos grundades 2017 och har huvudkontor i Helsingborg.

Lyckos ingår i Granitor (tidigare Midroc) som är en svensk koncern som är verksam inom fastighetsutveckling och förvaltning, entreprenad, konsult och service samt tillväxtinvesteringar i utvecklingsbolag. Här jobbar 4 400 samhälls- och industriutvecklare och omsättningen under 2021 var 7,5 miljarder kronor. I över 25 år har vi, tillsammans med kunder och partners, utvecklat hållbara lösningar för samhälle och industri. Vår ambition är att bidra till en bättre framtid – både idag och för kommande generationer.