Det nya bostadsområdet med 32 par- och radhus i Svarte är nu färdigställt.

Lyckos radhus i Svarte utanför Ystad står klara

Nu står ett nytt bostadsområde med 32 par- och radhus klart i Svarte utanför Ystad. De nya bostäderna ligger naturskönt placerade längs en slingrig gränd, bara 500 m från strandlinjen på den skånska sydkusten.

- Med naturen runt knuten är det en lugn och trygg boendemiljö i en ort med utbyggd kommunal service och goda kommunikationer, säger Anders Larsson, vd på Lyckos.

Det finns två hustyper i området, ett radhus på 110 kvadratmeter och ett på 118 kvadratmeter. Bottenvåningarna karakteriseras av rymd och ljus med en öppen planlösning i vardagsrum och kök. Ovanvåningarna består av ett allrum och tre alternativt fyra sovrum. De upplåts som bostadsrätter med insatser från 2 495 000 kronor och en månadsavgift från 5 546 kronor. Drygt hälften är i dagsläget sålda.

- Bostadsrätterna säljs med Lyckos trygghetspaket som bland annat innehåller en räntegaranti och en garanti för osålda bostäder, säger Anders Larsson, vd.

Räntegarantin innebär att bostadsrättsföreningen kompenseras för mellanskillnaden mellan den aktuella bankräntan och en garanterad ränta från tiden för föreningens placering av lånen. Garantin gäller under de tre första åren.
Garantin för osålda bostäder innebär att Lyckos kompenserar bostadsrättsföreningen för eventuella osålda bostäders insatser och månadsavgifter.

Lyckos bostäder är dessutom Svanenmärkta. Miljöcertifieringen är en kvalitetsstämpel som bland annat innebär energieffektiv och energisnål uppvärmning, att husen har byggts med miljövänliga materialval och med en kvalitetssäkrad byggprocess.

Regioner

Lyckos utvecklar väldesignade bostäder för människor med vanliga inkomster. Projektportföljen omfattar drygt 1 500 nya bostads- och hyresrätter i Halmstad, Höganäs, Kristianstad, Kävlinge, Landskrona, Lund, Simrishamn, Uppsala, Ystad, Älmhult och Österåker. Lyckos grundades 2017 och har huvudkontor i Helsingborg.

Lyckos ingår i Granitor som är en svensk koncern inom fastighetsutveckling och förvaltning, entreprenad, konsult och underhåll samt tillväxtinvesteringar i utvecklingsbolag. Här jobbar 4 400 samhälls- och industriutvecklare och omsättningen under 2022 var 10,6 miljarder kronor. I över 25 år har vi, tillsammans med kunder och partners, utvecklat hållbara lösningar för samhälle och industri. Vår ambition är att bidra till en bättre framtid – både idag och för kommande generationer.