Lyckos satsar på platser för umgänge och uteaktiviteter i ett nytt bostadsområde i Nybrostrand, öster om Ystad.

Lyckos säljstartar nya bostäder i Ystad

Nu säljstartar Lyckos den första etappen av ett nytt bostadsområde i Nybrostrand, öster om Ystad. 17 nya radhus i två plan kommer att byggas på ett fantastiskt läge vid golfbanan, med stranden i närheten.

Utbyggnaden ligger längst söderut i Nybrostrands nya bostadsområde, i en grön och lummig del som gränsar till golfbanan. I den första etappen byggs 17 radhus, av totalt 43 radhus och 24 lägenheter.

- Läget är exceptionellt bra, och vi nyttjar den sista utbyggnadsmöjligheten i området, säger Anders Larsson, vd på Lyckos.

Kvarteret är planerat för minimal biltrafik. Området blir lummigt med ett fint gemensamt grönområde som ligger skyddat mellan husgrupperna. Där kommer det bland annat att finnas ett utegym eller en boulebana för att stimulera uteaktiviteter. Lyckos planerar också för en lådcykelpool, och det tar 10 minuter med cykel till tågstationen för den som vill pendla. I senare byggetapper byggs fler mötesplatser för de boende i området.

- Vi får ett varierat område med olika tomtstorlekar. Uteplatserna får förmiddags- eller kvällssol med utblickar antingen mot parken eller golfbanan, säger Anders Larsson. Här kommer vi att ha något för alla, säger Anders Larsson.

Närservicen är väl utbyggd. Ett par minuter bort finns förskola och skola, och runt kvarteret finns både parkområde och lekplatser.

Radhusen är 118 kvadratmeter stora och byggs i två plan, med tegelfasader i olika nyanser, från ljusa till röda och bruna toner. Husen är ljusa och rymliga med öppen planlösning mellan vardagsrum och kök i bottenplan. Ovanvåningen är flexibel med ett litet allrum och 3 alternativt 4 sovrum.

Bostäderna är godkända enligt kraven i miljömärkningen Svanen, och kommer att upplåtas som bostadsrätter. Priserna ligger på mellan 2 495 000 och 2 950 000 kr, med en månadskostnad på 7 867 kr. Inflyttning planeras till hösten 2024.

- Kunderna kan besöka vårt visningshus i Svarte för att bilda sig en uppfattning om de fina kvaliteterna. Planlösningen är optimerad för ett bekvämt vardagsliv, och vi nyttjar kända svenska varumärken i materialvalen, säger Anders Larsson.

Regioner

Lyckos utvecklar väldesignade bostäder för människor med vanliga inkomster. Projektportföljen omfattar drygt 1 500 nya bostads- och hyresrätter i Halmstad, Höganäs, Kristianstad, Kävlinge, Landskrona, Lund, Simrishamn, Uppsala, Ystad, Älmhult och Österåker. Lyckos grundades 2017 och har huvudkontor i Helsingborg.

Lyckos ingår i Granitor som är en svensk företagsgrupp som är verksam inom fastighetsutveckling och förvaltning, entreprenad, konsult och service samt tillväxtinvesteringar i utvecklingsbolag. Omsättningen under 2022 var 10,6 miljarder kronor. Här jobbar 4400 medarbetare som tillsammans vill skapa välmående samhällen och industrier.