Lydmar Hotel visar utställningen "Stories They Tell"

Lydmar Hotel visar utställningen "Stories They Tell"

LYDMAR HOTEL PRESENTERAR I SAMARBETE MED THE PHOTOGALLERY UTSTÄLLNINGEN ”STORIES THEY TELL”.

The PhotoGallery är ett av Nordens största gallerier med fokus på den fotografiska bilden. Här har vi plockat ut några av galleriets favoriter, några fotografiska guldkorn.

Utställningen ”Stories They Tell” består av fotografier tagna av 6 stycken fotografer. Albert Watson räknas idag som en av världens främsta med flertalet museiutställningar bakom sig. Alla minns vi säkert hans berömda porträtt på t.ex. Kate Moss och Alfred Hitchcock. Nytt i samlingen och för första gången i Skandinavien visar vi verk av Clive Arrowsmith, känd bl.a. för sitt coveromslag bl.a. åt The Wings och för sina internationella modefotograferingar. Brian Duffy definierade bilden av 60-talet, och han var lika känd själv som stjärnorna han fotograferade. Tillsammans med David Bailey och Terence Donovan dokumenterade han och bidrog till skapandet av det så kallade Swinging London. Pamela Hanné är galleriets nya unga stjärnskott som vi stolt presententerar. Den internationella uppmärksammade svenska fotografen Martin Bogren visar fotografi från sin nyutkomna bok, Italia. Den stora amerikanska fotografen Rodney Smiths fotografi, parafrasen på Vermeers målning ” Flicka med pärlörhänge” från 1665 berättar en ny historia åt oss.

Jag är oerhört stolt över att kunna presentera höstens fotografiska utställning ”Stories They Tell” på Lydmar Hotel, där vi för första gången samarbetar med Nette Johansson på The PhotoGallery. Utställningen blandar nya lovande talanger såväl som några av världens mest erkända fotografer. Det känns väldigt roligt att våra gäster får chansen att ta del av flera moderna ikonbilder med framtida klassiker inom fotokonsten hos oss på Lydmar, säger VD Maria Maruska.

UTSTÄLLNINGSDATUM

2 september 2016 - 30 november 2016