ROBERT ELIASSON & FABIAN HERNÁNDEZ @Lydmar Hotel

ROBERT ELIASSON & FABIAN HERNÁNDEZ @Lydmar Hotel

'Unfiltered'
Utställning 26 januari 2023 - 25 April 2023

Lydmar Hotel har det stora nöjet att välkomna er till en utställning med den kubanska gatukonstnären Fabian Hernández i ett unikt samarbete med den svenska fotografen Robert Eliasson. Vi är fascinerade av Fabians fångande och uttrycksfulla väggmålningar och är stolta att få presentera en konstnär som utmanar inte endast hans publik eller sociala normer utan även sig själv.

Fabian är omtalad som "Kubas Banksy" inte bara för att han är anonym men på grund av hans satiriska patos som reflekteras i hans konst.

Robert och Fabian har ställt ut på La Fabrica de Arte Cubano vilket kan översättas till "Cuban Art Factory", det omtalade centrum för modern konst i Havana.

De flesta utländska fotografer tenderar mot vykortsbilden av Havanna; gamla bilar, vacker arkitektur, Malecón och nattklubben Tropicana. Och på landsbygden, tobaksfält så långt ögat når och bönder i stråhattar som tuggade på handgjorda cigarrer. På något sätt dyker lystern i denna vackra stad och landsbygd upp regelbundet som ett faner över denna nations verkliga hjärta och själ: folket. Det är styrkan i Robert Eliassons kubanska fotografier. De drar undan en gardin som gör att vi kan se vilka det kubanska folket är i hur de föreställer sig själva i mycket personliga bilder. Dessa bilder avslöjar den inre andan och karaktären hos ett land och dess folk. Havanna har alltid och kommer alltid, hoppas vi, förbli en av världens vackraste städer. Men utan sitt folk är det ett vackert tomt skal. Det är det kubanska folket i städerna och på landsbygden som gör det rikt och vackert på sätt som ofta förbises.

"Jag är så glad att få ställa ut Roberts nya bilder på Lydmar. Han är otrolig på att fånga nära ögonblick i sina foton och i kombination med Cubas Banksy - Fabian Hernández - som målar fritt på lobbyns väggar blir det en magisk mix av det vackra och färgsprakande Cuba som passar perfekt ihop med Lydmars devis ”Slightly Different” - Maria Maruska, Vd Lydmar Hotel.

Det är fotografiets jobb, att röra oss känslomässigt, att avslöja saker för oss, att förändra oss. Fotografen är översättaren, men det kommer alltid att vara personerna på fotografierna som berör oss. Vissa fotografer står i vägen för det, men på något sätt har Robert undvikit vykorten som har bekräftat en viss men begränsad syn på Kuba. Han är en åskådare som tar anteckningar och registrerar vad som finns framför honom, vilket gör att betraktaren kan beröras känslomässigt, andligt och intellektuellt.

"I dessa fotografier ser vi ett samhälle där människorna beskrivs som öppna och stolta och intima, och det är den sorten man ser precis i ögonvrån. Som fotografer, särskilt utländska, bör vi visa saker som de är. Det är viktigt att visa de utmaningar som ett folk står inför som medvetet har isolerats av vissa nationer, men också styrkan i andan och den stora glädjen och skönheten hos Kubas folk. Och i dessa bilder har Robert Eliasson hållit sig ur vägen och låter Kubas själ stå fram och tillbaka." - Maggie Steber

Han har en vision; han har ett fokus; han har en glädje i sig som gör honom väldigt mänsklig och som han förmedlar genom sina bilder.- Anders Petersen

Kurerad av Serkan Günes och Amir Boric

Lydmar Hotel, Södra Blasieholmshamnen 2, Stockholm