"Lydmar fruit" Fotograf: Johan Bergmark

UNSUNG HEROES @Lydmar Hotel

'UNSUNG HEROES'
Utställning 21 april -  12 juni 2022

Prisbelönta fotografen Johan Bergmark har en lång historia med Lydmar Hotel. Ända sedan han tog sina första porträtt av Quentin Tarantino på Lydmar 1994 är det en plats som har legat honom varmt om hjärtat. Utställningen UNSUNG HEROES är en hyllning till den hårt utsatta branschen där Johan Bergmark under pandemin har fotograferat hotellets hjärta - personalen - på samma sätt som om de vore Hollywoodstjärnor.

"Utställningen är en hyllning till alla dessa människor som jobbar för att vi ska kunna fly vår vardag. Unna oss nätter hos omhändertagande människor som förser oss med drinkar och god mat och underbar sömn.” - Johan Bergmark

På ett riktigt bra hotell är allt självklart. Man ser inte personalen, men sängen är alltid bäddad, rummet städat, drinkarna står på parad och maten är varm och vällagad. Tack vare alla dessa osynliga hjältar som nu hänger på väggarna kan vi åter kliva in i detta lyxiga universum. Utställningen Unsung Heroes hyllar de som stått tillsammans sida vid sida och kommit ut ännu starkare på andra sidan.

"Det är med stor ödmjukhet som vi ställer ut dessa bilder tagna på och omkring Lydmar Hotel, under två års ambivalent tillvaro. Jag ville uppmärksamma vårt DNA och hotellets själ – medarbetarna både de som fortfarande arbetar med oss men också de som inte längre gör det." – Maria Maruska, VD Lydmar Hotel.

Lydmar Hotel är ett litet boutiquehotell med 46 individuellt inredda rum beläget på historiska Blasieholmen centralt i Stockholm med Nationalmuseum och det Kungliga Slottet som närmaste grannar. På sommaren flockas stockholmaren tillsammans med den internationella resenären på någon av Lydmars uteserveringar där den unga, up and coming artisten eller in-house DJ’n spelar på scenen. Sedan start har hotellet varit en populär plats för såväl nationella som internationella fotografer att ställa ut sin fotokonst. Det är inte enbart fotokonst som pryder väggarna - en hel del kuriosa, antikviteter och designermöbler finns att beundra. Lydmar är som ett lättillgängligt, levande konstgalleri - "Slightly Different" minst sagt.

"För oss är det viktigt att bevara vårt kulturarv - på fjärde våningen går man förbi fotografier av prisbelönta Anders Petersén, i hotellrum #313 hänger fotografier från otroliga Guggenheimstipendiaten Maggie Steber och på andra våningen hänger lampan Chime of Light designad av Eva-Lotta Axelsson för Dennis Pop Award. Vi samlar ett par objekt från varje utställning och låter konsten leva vidare någonstans i hotellet.” – Maria Maruska, VD Lydmar Hotel.

Lydmar Hotel, Södra Blasieholmshamnen 2, Stockholm.

Regioner