Akka Egendom förvärvar nästan 300 lägenheter från Lindesbergsbostäder

Akka Egendom har den 5 juli 2018 undertecknat avtal om att förvärva fem fastigheter omfattande 279 lägenheter belägna centralt i Lindesberg jämsides Lasarettet från det kommunala bostadsbolaget i Lindesberg. Tillträde av fastigheterna sker 31 augusti 2018.

– Akka Egendom är en seriös fastighetsägare backat av långsiktigt pensionskapital som redan finns på orten i och med deras förvärv för snart 1,5 år sedan. Jag har fullt förtroende att bolaget kommer att bibehålla samma höga förvaltningsstandard som LIBO. Vi lämnar över väl skötta fastigheter och kan nu fokusera på övrigt bestånd samt att fortsätta satsningen på nyproduktion som Lindesbergs kommun behöver för att växa, säger Roger Sixtensson, VD Lindesbergsbostäder.

– Detta är Akkas tredje förvärv från en kommunal aktör och i och med detta förvärv uppgår beståndet till mer än 2 600 lägenheter. Berörda fastigheter passar utmärkt i vår affärsidé och vår befintliga förvaltningsregion. Detta blir Akkas andra förvärv i Lindesberg och vi har nu 550 lägenheter på orten och 850 lägenheter i Örebroregionen totalt, vilket betyder att vi börjar närma oss en rationell förvaltningsenhet – vilket ger gynnsamma synergieffekter både för oss som fastighetsägaren och för våra hyresgäster; säger Henrik Jussi-Pekka, VD på Möller & Partners och Akka Egendom.

Akka Egendom grundades 2015 för att investera i och långsiktigt förvalta bostadsfastigheter i attraktiva små och medelstora kommuner. Målet är att bygga upp samt långsiktigt förvalta en portfölj om 6 000 – 8 000 lägenheter. Efter förvärven uppgår det totala beståndet till cirka 2 600 lägenheter och bolaget har sedan dess grundande genomfört 13 förvärv. Möller & Partners sköter den löpande förvaltningen av bolaget.

För frågor vänligen kontakta
Roger Sixtensson, VD Lindesbergsbostäder,

roger.sixtensson@libo.se

Henrik Jussi-Pekka, VD Möller & Partners samt Akka Egendom,

henrik.jussi-pekka@akkaegendom.se

2018-08-02

Bostadsbolaget Akka Egendom grundades 2015 med strategin att förvärva och långsiktigt förvalta bostadsfastigheter i små och medelstora tillväxtkommuner. Bolaget backas upp av stora institutionella investerare och beståndet består idag av nästan 2 600 lägenheter fördelade över sex regioner: Karlstad, Västra Götaland, Västra Småland, Mälardalen, Östra Småland och Skåne.