Möller & Partners vinner markanvisningstävlingar i Huddinge och Uppsala

Under det sista kvartalet 2016 deltog Möller & Partners via sitt intressebolag Engelbrekt Bostadsutveckling i två markanvisningstävlingar som dels gällde Östra Vårberget i Huddinge och dels Rosendal i Uppsala. Totalt rör det sig om cirka 45 radhusenheter som kommer att kunna uppföras.

Den 30 maj 2017 utsåg kommunen vinnarna i markanvisningstävlingen i Rosendal, Uppsala, där Engelbrekt var en av dem. Hela projektet, som kommer bestå av 10 radhus, genomsyras av en uppmuntran till en mer hållbar livsstil med fokus på energieffektivisering och genomtänkta val. Försäljning väntas starta under andra kvartalet 2018 med planerad byggstart i skiftet 2018/2019.

Kommunstyrelsen i Huddinge godkände den 31 maj 2017 förslaget om att träffa markanvisningsavtal efter att ha utsetts till vinnare i en markanvisningstävling utlyst av Huddinge kommun som ligger i Östra Vårberget. Tillsammans med Propio ska Engelbrekt Bostadsutveckling utveckla 35 moderna radhus i härlig naturmiljö. Detaljplanearbete och vidare projektering pågår. Utvecklingen beräknas kunna påbörjas under 2018/2019 med inflytt 2020.

Engelbrekt Bostadsutveckling är en del av Möller & Partners med fokus på projektutveckling inom bostadssegmentet. Bolagets fokus ligger på projektutveckling av bostäder med hög arkitektonisk standard samt miljöprofil. Förvärven sker genom markanvisningstävlingar, direktanvisningar, förvärv av byggrätter, ändring av befintlig detaljplan samt konvertering av befintliga fastigheter.

Möller & Partners (M&P) grundades 2000 med strategin att äga, utveckla och förvalta fastigheter på den svenska marknaden. M&P verkar inom de flesta fastighetssegment såsom bostäder, handel, industri, logistik och kontor. Bolaget driver sin verksamhet genom ett antal bolag med egna varumärken och i flertalet av dessa finns det även externa delägare som samarbetspartners. Generellt utgörs detta kapital av långsiktiga svenska institutioner och stiftelser. Bland nuvarande delägare och samarbetspartners finns ICA-handlarnas Förbund, Allmänna Arvsfonden, Apotek AB:s Pensionsstiftelse, Saab Pensionsstiftelse och PRI Pensionsgaranti. M&P har sedan starten genomfört över 100 transaktioner samt byggt upp och förvaltat fastigheter till ett värde överstigande 20 miljarder kronor.

Engelbrekt Bostadsutveckling grundades 2017 och är en del av Möller & Partners-gruppen med fokus på bostadsutveckling. Bolaget fokuserar främst på projekt i Sveriges stor- och regionstäder och på utveckling av bostäder med hög arkitektonisk standard, miljöprofil, hållbarhet och trygghet. En stor andel av pågående projekt har hittills förvärvats av kommuner efter vinst i markanvisningstävlingar.

Henrik Jussi-Pekka

Presskontakt (Möller & Partners, Akka Egendom) +46 70 607 86 30