​M | Volvo Car Mobility lanserar digital nyckeldelning

Stockholm 2020-08-13; M | Volvo Car Mobilitys bildelningstjänst är först i Sverige med att lansera digital nyckeldelning, en ny funktion som gör det möjligt att skicka över bilnyckeln med ett par knapptryckningar i appen och på så sätt ge en annan person tillgång till bilen.

M erbjuder ett smartare sätt att ha bil till privatpersoner och företag i Sveriges största städer. M är en alltigenom digital tjänst där kunderna hanterar allt i appen; från att boka och låsa upp bilen till att betala för resan och få hjälp av kundservice. Den digitala nyckeln har funnits hos M från början, men tack vare den nya funktionen för digital nyckeldelning kan nu kunderna ge en annan person tillgång till bilen oavsett var de befinner sig.

När M utvecklar nya eller förbättrar funktioner i tjänsten tittar man noga på kundernas användarmönster och värderar kundernas feedback högt:

– Vi ber om feedback efter varje avslutad resa. Att vi upprätthåller en tät dialog med kunderna och hela tiden utvärderar deras behov hjälper oss att prioritera rätt och agera snabbt. Nyckeldelning har varit en efterlängtad funktion som våra kunder har bett om, säger Anders Erlandsson, marknadsdirektör på Volvo Car Mobility.

Att kunna dela bilnyckel med en annan förare underlättar framför allt vid längre bokningar då många kunder vill kunna byta av varandra eller när man har olika aktiviteter på varsitt håll.

– Det känns väldigt bra att vi kunde introducera nyckeldelning redan inför sommaren och semesterperioden. När din partner vill åka iväg på ett ärende, eller en kompis behöver något i bagageutrymmet så kan du nu skicka över nyckeln direkt i appen – oavsett vart du befinner dig, säger Anders Erlandsson.

Hur funkar det
Så fort bokningen har startat kan kunden dela sin digitala nyckel direkt i appen via bokningsdetaljerna. Allt man behöver göra är att välja hur man vill dela länken till nyckeln, det kan vara genom SMS, Messenger, Whatsapp, email etc. Personen som ska ta emot nyckeln behöver också ha M-appen nedladdad och ett konto registrerat. När mottagaren har accepterat länken har båda förarna tillgång till nyckeln och den bokningsinformation som är relevant i appen. Det är möjligt att dela nyckel med en person åt gången och att lämna tillbaka nyckeln när som helst bokningen pågår.

Här kan du se en kort video som visar hur det funkar i appen

• m
  • car sharing