​Volvo Car Mobility lanserar M, den nya tjänsten för smart bildelning i Göteborg och Malmö

Efter fyra månader och redan över 20 000 registrerade kunder är det dags för Volvo Car Mobility att lansera sin nya egenutvecklade mobilitetstjänst M i Göteborg och Malmö.

I slutet på september 2019 lanserade Volvo Car Mobility, M, en ny och egenutvecklad tjänst för smart bildelning i Stockholm/Uppsala. Efter 4 månader och över 20 000 registrerade kunder har turen kommit till Göteborg och Malmö. Från den 9:e respektive 27:e mars finns M tillgängligt med bilar på 380 stationer i de båda städerna – med omnejd.

Idag finns en allt större efterfrågan på alternativ till privat bilägande i städer över hela världen. Med M vill Volvo Car Mobility utmana människors relation till bilen och hur man traditionellt använder sig av den. Genom att minska antalet bilar i städerna så kan människor få mer utrymme att röra sig fritt och mer hållbart.

M utgår från en stationsbaserad modell som innebär att du hämtar och lämnar tillbaka bilen på samma plats. Tjänsten är utvecklad med modern digital teknologi för att möta behoven från dagens digitala konsument och har vidareutvecklats tillsammans med användare från starten. Allt från att boka bil till att låsa upp den sköter du i M-appen. Inga plastkort, koder eller nycklar behövs.

– M’s styrka ligger i det som kunderna ännu inte ser, dvs tekniken bakom som bygger på smart användande av data vilket gör att vi kan förstå kunderna bättre och ständigt förbättra tjänsten, säger Bodil Eriksson, vd på Volvo Car Mobility.

M’s kunder i Stockholm och Uppsala har betygsatt över 10.000 resor och ger helhetsbetyget 4,7 på en 5 gradig skala. Dialogen med M:s användare har bland annat lett till en uppdaterad prismodell som gör det enklare att jämföra pris med andra alternativa tjänster. Istället för det tidigare allt-inklusive-priset utgår den uppdaterade modellen från en fast grundkostnad med tillägg för körda kilometer. Bensin, tullar och försäkring ingår alltid.

– Genom att vi utvecklar vår tjänst internt har vi nyttjat de första månaderna i Stockholm till just detta: att förstå fler användare, samlat mer data och förberett M för en än vidare marknad. Nu ser vi verkligen fram emot att möta alla nya användare i Göteborg och Malmö med ett nytt och smartare sätt att ha bil, avslutar Bodil Eriksson.

• bilpool
  • car sharing