Mackmyra Svensk Whisky får Livsmedelspriset 2009

Mackmyra har gjort Sverige till whiskynation
- Maltwhiskytillverkning är en fascinerande kombination av livsmedelsproduktion, processteknik och bioteknik. Med målmedvetenhet, uthållighet, kunnighet och kreativitet har årets livsmedelspristagare visat att "brännvinslandet" Sverige är en spirande whiskynation, säger Lisa Rudin, verksamhetsledare på LivsmedelsFöreningen.

Prismotivering
Maltwhisky baseras i grunden på enkla råvaror, men tillverkningen är i allra högsta grad komplex. Det är livsmedelsproduktion, processteknik, och bioteknik i sin allra mest spännande kombination. Det är en lång process, som kräver långsiktighet, uthållighet och innovationsförmåga. Entusiasterna bakom Mackmyra har skapat en svensk whisky av allra högsta kvalitet, baserad på svenska råvaror i Sverige.

- Ända sedan starten 1999 har vi arbetat för att få fram en högkvalitativ whisky som ska ta plats på den internationella scenen som den naturliga whiskyupplevelsen. Med Mackmyra Whiskyby vill vi nu ta den upplevelsen ytterligare ett steg på vägen och inspirera andra att växa genom kombinationen upplevelser och exklusiva produkter för en global nischmarknad, säger Magnus Dandanell, grundare och VD för Mackmyra Svensk Whisky.

Drömmen förverkligas
Idén till Mackmyra Svensk Whisky föddes hos några goda vänner på en skidresa. Nu, efter tio år, har drömmen förverkligats i form att ett svenskt whiskydestilleri som levererar en dryck av allra högsta kvalitet.

Vid millennieskiftet, redan ett år efter idéns födelse, var man igång med destilleringen. Och nyligen fick man omdömet "världens bästa single malt whisky utanför de stora whiskyländerna" i World Whiskies Awards 2009 och på årets International Wine & Spirits Competition (IWSC) tog man hem tre silvermedaljer.

Om priset
Livsmedelspriset 2009 delas ut i samband med de årliga Livsmedels-dagarna för livsmedelsbranschen på Hotel Tylösand den 17 september. Priset har delats ut sedan 1964 och några tidigare pristagare är Ruben Rausing, Gunnar Dafgård och Marit Paulsen.

För mer information, välkommen att kontakta:
Lisa Rudin, LivsmedelsFöreningen
www.livsmedelsforeningen.se