Mackmyra årets Gasellvinnare i Gävleborg 2008

Mackmyra Svensk Whisky AB är det snabbast växande företaget i Gävleborg och har därför utsetts till Årets Gasell av Dagens Industri.

- Vi fick idén att starta ett svenskt whiskydestilleri för tio år sedan och att vi nu efter nio års företagande är ett av Sveriges snabbast växande företag är ett fint kvitto på att vi gjort det mesta rätt hittills, säger Magnus Dandanell, vd och en av företagets grundare.

Mackmyras omsättning har gått från 4,5 miljoner kronor 2004 till 41,5 miljoner kronor 2007, en ökning på över 900 procent. Under samma period ökade även antalet anställda från 16 personer till 26. Den siffran har i år stigit till över 30 personer.

- Med årets lansering av Den Första Utgåvan hoppas jag att vi kan fortsätta möta den stora efterfrågan på svensk kvalitetswhisky som vi sett, och att vi därför kan fortsätta växa. Med tanke på det goda mottagandet Den Första Utgåvan fått, och att den nu finns på 150 systembolag, så är jag positiv, säger Magnus Dandanell.

Dagens Industri har utsett Sveriges mest växande företag till Gaseller sedan år 2000, för att premiera och uppmuntra de oftast relativt små företag som skapar många nya jobb och står som förebilder. Kriterierna är bland annat att företaget ska ha fördubblat sin omsättning senaste tre åren, visa positivt rörelseresultat, ha minst 10 anställda och inte ha vuxit genom uppköp av andra företag. Mindre än en procent av Sveriges aktiebolag klarar kraven för att utses till Gasellföretag.

Mer information, recensioner av Den Första Utgåvan och bilder på www.mackmyra.se/press

För mer information kontakta:

Lars Lindberger, Pressfrågor, 070-364 40 54, 08-55 60 25 94, lars@mackmyra.se

Magnus Dandanell, VD och grundare, 026-54 18 80, magnus@mackmyra.se

Mackmyra Svensk Whisky AB utvecklar, tillverkar och marknadsför Sveriges första maltwhisky. Vår vision är att vara det naturliga valet för nya whiskyupplevelser. Verksamheten bedrivs på natursköna Mackmyra Bruk i Gästrikland, mellan Gävle och Sandviken. Mackmyras destilleri är även ett uppskattat besöksmål och plats för events och företagsarrangemang.

• Företagsinformation

• gasellföretag