För första gången finns svensk whisky i alla Systembolagets butiker

Från och med torsdag 1 oktober finns Mackmyra Whisky i Systembolagets ordinarie sortiment, vilket innebär att den alltid kommer att finnas i alla butiker.

- När vi grundade destilleriet 1999 så var ett av målen att vi inom tio år skulle ha en produkt stående på Systembolagets hyllor och det känns väldigt bra att vi nu nått det målet. Det här är en ny milstolpe för Mackmyra, säger Magnus Dandanell, vd och en av Mackmyras grundare.

Mackmyra Whisky - Den Första Utgåvan lanserades i Systembolagets beställningssortiment i juni 2008. Whiskyn har fått ett mycket gott mottagande och den goda efterfrågan gör nu att Mackmyra Whisky tar plats i Systembolagets ordinarie sortiment och den kommer alltid att finnas i alla butiker.

Mackmyra Whisky har fått stor svensk och internationell uppmärksamhet. I våras utsågs den till "World's Best Other Single Malt Whisky" av den brittiska tidningen Whisky Magazine och den har belönats med medaljer i flera internationella dryckestävlingar. Senast i torsdags fick den en bronsmedalj på Stockholm Beer & Whisky Festival.

Mackmyra Whisky
Alkoholhalt: 46,1 %
Volym: 70 cl
Pris: 498 kr

Lars Lindberger, Pressfrågor, 070-364 40 54, lars@mackmyra.se
Magnus Dandanell, VD och grundare, 026-54 18 80, magnus@mackmyra.se

I vårt destilleri på Mackmyra Bruk har vi följt våra drömmar och skapat den svenska maltwhiskyn. Vi tillverkar den på vårt eget sätt, av lokala råvaror och helt utan tillsatser. Resultatet har satt Sverige på den internationella whiskykartan. Vi erbjuder annorlunda whiskyupplevelser för livsnjutare och nytänkare. Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky.

• magnus dandanell