Internationella lovord för Svensk whisky

Internationell whiskyexpertis har nu utvärderat Mackmyra Svensk Whiskys Den Första Utgåvan och ger genomgående mycket fina recensioner och höga betyg.

I det senaste numret (nr 73) av den världsledande whiskytidningen Whisky Magazine har man ett reportage från Mackmyra destilleri. Under rubriken "Flying the flag" skriver man bland annat:

"... there´s plenty to recommend what Mackmyra is doing. [...] the new bottling, called The 1st Edition and effectivly the first Mackmyra proper, is a cracker. How wonderful to see a destillery quite litterally coming of age."

Malt Advocate, som är det ledande whiskymagasinet i USA, ger Den Första Utgåvan betyget 90 (av 100) i sin recension den 7/8. Tidningens chefredaktör, John Hansell, skriver bland annat:

"I'm very impressed. It's youthful, but not immature. [...] Clean, toasted oak finish. I particularly enjoy the complex interplay between the fruit and sweetness. [...] More please! "

Tidigare i sommar belönades Den Första Utgåvan med Silver (Best in Class) i The International Wine & Spirit Competition 2008, en av världens största tävlingar i sitt slag. Och senare under sommaren belönades den även med Bronze i International Spirits Challenge 2008.

- De här recensionerna och utmärkelserna är ett bevis på att vi nu håller på att sätta svensk whisky på världskartan och att vi håller den höga kvalitet som vi strävat efter sedan vi startade Mackmyra Svensk Whisky för snart tio år sedan, säger Magnus Dandanell, vd och en av företagets grundare.

Mackmyras Den Första Utgåvan säljs i Sverige på Systembolaget (i beställningssortiment, nr 89704, men i Systembolagets butik i Valbo står den på hyllan). Den finns i dag även att köpa i Danmark och Norge, och under hösten kommer den även exporteras till fler europeiska länder, bland andra Finland, Storbritannien, Tyskland och Frankrike.

Länkar till ovanstående artiklar och utmärkelser finns på www.mackmyra.se. Där hittar du även bilder.

För mer information kontakta:

Lars Lindberger, pressinformation, lars@mackmyra.se, 08-55 60 25 94 eller 070-364 40 54

Mackmyra Svensk Whisky AB utvecklar, tillverkar och marknadsför Sveriges första maltwhisky. Vår vision är att vara det naturliga valet för nya whiskyupplevelser. Verksamheten bedrivs med tillverkning i Mackmyra Destilleri utanför Gävle och mognadslagring i Bodås, Fjäderholmen, Häckeberga samt inom kort Smögen.

• Företagsinformation