Mackmyra Svensk Whisky AB till First North

De formella besluten kommer att fattas vid en extrastämma den 6 oktober. Styrelsen söker då ett bemyndigande att under hösten fatta beslut om villkoren och den exakta tidpunkten för introduktionen.

– Vi följer vår utstakade plan och har i år nått flera viktiga milstolpar. Vi har tidigare presenterat planerna för en notering på First North vilket vi nu avser att göra runt månadsskiftet november/december. I samband med detta bjuder vi in 1 000 nya delägare som tillsammans med våra befintliga 3 000 delägare kommer vara en viktig pusselbit i det fortsatta arbetet, säger Magnus Dandanell, VD och en av företagets grundare.

Ett stort uppdämt intresse för att bli delägare ligger bland annat bakom beslutet att en del av de nuvarande ägarna kommer att avstå sin teckningsrätt till förmån för nya aktieägare.

– Nu öppnas äntligen dörren för alla som har visat ett stort intresse att som delägare vara med på vår unika whiskyresa.  Det är första gången sedan 2007 som vi har möjligheten att släppa in nya delägare, fortsätter Magnus Dandanell.

Noteringen och finansieringen samordnas med invigningen av det nya gravitationsdestilleriet i Mackmyra Whiskyby. Den ökade produktionskapaciteten säkerställer framtidens volymer av svensk whisky. Emissionskapitalet kommer att gå till whiskyproduktion, tillhörande marknadssatsningar och kompletterande anläggningar i Mackmyra whiskyby.

På extrastämman kommer även Ulf Mattsson förslås väljas in i styrelsen med avsikt att ta över stafettpinnen som ordförande efter Jörgen Sallenhag som aviserat sin avgång. Ulf har lång och gedigen näringslivsbakgrund från bland annat Securitas Direct, Tarkett, Gambro & Capio i positionerna som VD, styrelseledamot eller styrelseordförande.

– Med min internationella bakgrund i börsnoterade konsumentföretag hoppas jag kunna bidra till att förverkliga Mackmyras framtidsvisioner. Det som lockar mig är kombinationen av innovativt entreprenörskap, ett spännande varumärke och bevisad produktkvalitet, säger Ulf Mattsson inför sitt tillträde.

Bilder finns på www.mackmyra.se/press.

För mer information kontakta:

Magnus Dandanell, VD, 070-320 22 00, magnus@mackmyra.se
Lars Lindberger, Pressansvarig, 070-364 40 54, lars@mackmyra.se

• first north
  • investeringar

Vi har följt våra drömmar och skapat den svenska maltwhiskyn. Vi tillverkar den på vårt eget sätt, av lokala råvaror och helt utan tillsatser. Resultatet har satt Sverige på den internationella whiskykartan. Vi erbjuder annorlunda whiskyupplevelser för livsnjutare och nytänkare. Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky.