Skåning ny produktionschef på Mackmyra Svensk Whisky

Från 1 maj har Mackmyra Svensk Whisky en ny produktionschef. Den 45-årige skåningen Johny Westergård tar nu över som chef för verksamheten. Johny Westergård är född i Malmö och har jobbat på Mackmyra Svensk Whisky sedan 2005 med flera olika uppgifter. Han började på marknadssidan med att bygga upp intresset för ett whiskylager på Häckeberga Slott. Efter det har han arbetat som projektledare och bl a byggt upp lagret på Smögen, arbetat med miljöförbättringar på destilleriet och nu senast utvecklat en ny buteljeringslina för den nya generationens svenska maltwhisky. Johny är civilingenjör med erfarenhet av bl a flygutveckling från SAAB och många år som konsult. Han har sedan länge haft ett stort intresse för whisky med många uppdrag som provningsledare för whiskyprovningar. – Arbetet med att utveckla en ny mältningsanläggning och en ny buteljeringslina för Den Första Utgåvan har varit både roligt och utvecklande, och nu ska det bli spännande att få ta ett nytt steg och ta ett grepp över hela produktionen, säger Johny Westergård. – För mig är det även perfekt att vi har ett lager i Skåne eftersom jag då kommer få tillbringa en del tid där, framför allt i samband med den utbyggnad vi håller på med, säger Johny Westergård. Intresset för Mackmyra Svensk Whisky, med produkter som Preludium och Reserve, har ökat stadigt sedan starten 1999. Lagret på Häckeberga Slott som invigdes 2006 är redan fullt och ett nytt lagerrum är under byggnation och kommer att fyllas med personligt utvalda fat under året. Det nya lagret kommer vara den enda möjligheten till svensk maltwhisky i Skåne, bortsett från Den Första Utgåvan, under de närmaste åren. Det senaste året har Mackmyras VD, och en av företagets grundare, Magnus Dandanell, delat sin tid mellan VD-stolen och produktionschefsjobbet. Men nu lämnar han över ansvaret av den dagliga driften på skåningen Westergård. – Johny har gjort ett enormt bra jobb med smarta tekniska lösningar så att vi fått i gång vår nya buteljeringslina för vår nya whisky, säger Magnus Dandanell. Och det känns tryggt att lämna över den dagliga driften till honom. Mer pressinformation och bilder finns på www.mackmyra.se För mer information kontakta: Lars Lindberger, Pressfrågor, 08-55 60 25 94 eller 070-364 40 54, lars@mackmyra.se Johny Westergård, Produktionschef, 070-545 58 33, johny@mackmyra.se

• Utnämningar