Starkt år för Svensk whisky - bokslutskommuniké 2009

Sammandrag för 2009:

• Totalomsättningen uppgick till 90,6 (76,9) MSEK, en ökning med 18% jämfört med 2008

• Nettoomsättningen uppgick till 78,6 (66,4) MSEK, en ökning med 18% jämfört med 2008

• Rörelseresultatet (EBITDA) uppgick till 18,3 (14,5) MSEK, en ökning med 26% jämfört med 2008

• Resultat före bokslutsdispositioner och skatt uppgick till 12,1 (8,5) MSEK, en ökning med 42% jämfört med 2008

VD:s Kommentar

2009 års tillväxt och resultat visar en styrka i Mackmyras erbjudande trots de skakiga tiderna som även i det internationella whiskyperspektivet kan betecknas som en djup lågkonjuktur.

Vi såg trots detta en stark utveckling av vår single malt, Mackmyra Whisky Den Första Utgåvan, via Systembolaget och taxfree. Feedbacken är att den har etablerat den svenska whiskysmaken i bredare folklager och flergångsköparna har presenterat sig.

Erbjudandet med egna fat började första halvåret trevande. Försäljningen tog fart rejält när våra ambassadörer erbjöds att delta i starten på vårt framtidsprojekt Mackmyra Whiskyby. Många valde bli Medgrundare genom att teckna ett av de första faten i Skogslagret som blir den första byggnaden på platsen. När vi summerade försäljningen av egna fat slogs rekordet med bred marginal. Det gav det svaret att vi ligger rätt i arbetet med whiskybyprojektet, inte minst eftersom det präglade året till stor del och är grunden för kommande tillväx

Stockholm den 31 mars 2010
Mackmyra Svensk Whisky AB (publ)

Magnus Dandanell
Verkställande direktör

Denna rapport har ej varit föremål för särskild granskning av Mackmyra Svensk Whisky ABs revisorer.

Kommande informationstillfällen från Mackmyra Svensk Whisky AB:
Årsstämma 12 juni 2010

• magnus dandanell
  • bokslutskommuniké

Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky.