Svensk whiskyemission övertecknad 250%

Intresset för Mackmyras företrädesemission, som är en del i finansieringen av bygget av Mackmyra Whiskyby och starten av den internationella marknadsexpansionen, var mycket stort och övertecknades med 250 %.

Det tillgängliga emissionsbeloppet var 6,9 MSEK men totalt kom teckningsanmälningar på över 24 MSEK in till bolaget. Dryga hälften kom från befintliga aktieägare och resterande kom från nya potentiella aktieägare.

– Det här är en bekräftelse på att våra framtidsplaner stöds av många maltwhisky-vänner, både av våra nuvarande aktieägare och av nya investerare. Totalt är nu 67 av 70 miljoner kronor i finansieringen klara och bygget av gravitationsdestilleriet i Mackmyra Whiskyby kan börja, säger Magnus Dandanell, vd och grundare av Mackmyra Svensk Whisky AB.

– Vi är mycket glada för det stora intresset, men beklagar ändå att de nya intressenterna inte kan bli delägare vid detta tillfälle, säger Magnus Dandanell.

I höst kommer en ny möjlighet att köpa Mackmyra-aktier då bolaget har för avsikt att genomföra den sista delen i den nu aktuella finansieringen. Det är aktier för 2,7 MSEK som kommer att erbjudas till nya whiskyambassadörer i ett paket tillsammans med ett personligt whiskyfat. Med ett så kallat dubbelt delägande kan man på nära håll följa utvecklingen av Mackmyra Whiskyby, med både hjärta och hjärna.

Mackmyras styrelse har även tagit ett inriktningsbeslut att notera Mackmyras aktie på en auktoriserad handelsplats senast 2012, under förutsättning att de planer bolaget har idag kan följas. Detta blir en stor förenkling för de som vill köpa Mackmyraaktier. Idag finns endast inofficiell handel av aktien på ett par handelsplatser.

För ytterligare information kontakta:
Lars Lindberger, pressansvarig, 070-364 40 54, lars@mackmyra.se
Magnus Dandanell, vd och grundare, 026-54 18 80, magnus@mackmyra.se

• investeringar
  • magnus dandanell
  • whiskyby

Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky.