Nu sprids inspirationen

En dröm om att inspirera andra förvandlades till boken Inspirationsspridaren som släpps 2 december. Författarna Petra Backteman och Johanna Öberg har dammsugit Sverige i sin jakt på inspirerande berättelser.

– Vi vill förmedla känslan av att allt är möjligt och att Sverige är ett land där alla har möjligheter oavsett vem man är eller var man kommer ifrån, säger Petra Backteman.

Boken är uppbyggd kring korta berättelser från kända och okända personer från hela Sverige. En av dessa är Magnus Leivik från Tystberga som även är engagerad i Läkare utan gränser. På deras uppdrag deltog han i hjälparbetet på Haiti efter den förödande jordbävningen 2010. I Inspirationsspridaren berättar han om hur man även i den värsta av katastrofer kan bli inspirerad av att se medmänskligheten och hoppet som ändå spirar bland ruinerna.

Andra som deltar i boken är bland andra skådespelaren Peter Stormare, artisten Åsa Jinder och företagsledaren Jan Carlzon, men även helt vanliga svenskar som 11-åriga Milla Martin som samlar pengar till välgörenhet genom att sälja bullar, busschauffören Amos Makajula som vill uppmärksamma varje passagerare som åker med hans buss och Susanne Andersson som berättar om hur en bortskänkt julklapp kan göra hela skillnaden för ett barn.

– Vi hoppas att de här sanna berättelserna ska skänka hopp och inspiration till alla som läser boken, säger Johanna Öberg.

• Konst, kultur, underhållning

Magic Wonders ger ut böcker som förgyller människors vardag och skapar bestående barndomsminnen.

Vanja Persson

Presskontakt Förläggare 08-656 91 99