Kontorsägarna Andreas Strindholm och Michael Montin tillsammans med sin medarbetare.

S​om första svenska mäklarkedja etablerar sig Mäklarhuset i Spaniens huvudstad Madrid.

Mäklarhuset förstärker nu sin utlandsverksamhet ytterligare och öppnar nytt kontor i Madrid, ett av världens mest populära resmål.

– Det här är ett steg i vår expansion och stärker vår position i Spanien ytterligare. Etableringen i Madrid kompletterar Mäklarhusets befintliga verksamheter i Marbella, Nerja och Torrevieja och vidgar vårt spanska bostadsutbud mot både den spanska, svenska och utländska marknaden, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

Mäklarhuset invigde 22 januari sitt nya kontor i Madrid i celebert besök av Sveriges ambassadör i Madrid, Teppo Tauriainen. Röda mattan var utlagd, buffén dukad och cavan kyld när gäster kom till invigningen av det nya kontoret i Madrid på Calle del Cid 3 för att välkomna det nya mäklargänget. Det nyöppnade Mäklarhuset-kontoret är beläget i centrala Madrid. Här arbetar idag fem personer som har flera års erfarenhet av den spanska bostadsmarknaden. Ansvariga för det nya kontoret är Michael Montin och Andreas Strindholm, som även är ägare för Mäklarhusets kontor i Marbella.

– Det är verkligen kul att vi nu startar upp vårt andra kontor i Spanien.Med vårt nya kontor i Madrid kan vi erbjuda en ännu bättre service och smarta tjänster till våra kunder.Vårt fokus ligger nu på att snabbt ta marknadsandelar, säger Michael Montin.

Sveriges ambassadör i Madrid, Teppo TauriainenIngegärd, Carlson, vvd Mäklarhuset, Erik Wikander, vd Mäklarhuset

Nya trenden i Spanien: Storstäder

Fortfarande är det stränderna vid Costa Blanca och Costa del Sol som lockar, men mäklarna har börjat skönja nya trender. Flyttströmmarna från Sverige till Spanien håller på att förändras. Istället för att svenskar tidigare uteslutande köper bostäder i mindre byar och städer där sol och bad är en stor del av vardagen, finns nu också storstäder med i bilden. I Madrid finns också många svenska multinationella företag etablerade.

– Det är en mycket intressant marknad för oss. Madrid är navet för hela den spansktalande världen och målgruppen är både spanjorer och ett brett internationella klienter, däribland svenskar. De som köper i Madrid har en annan profil. Det kan vara rena investerare, yrkesverksamma i staden eller de som söker en internationell metropol med ett kulturellt och gastronomiskt utbud i världsklass, säger Andreas Strindholm.

För ytterligare information, kontakta:

Michael Montin, fastighetsmäklare och kontorsägare Mäklarhuset Marbella/Madrid. Tel: +34 633 223 710. E-post: michael.montin@maklarhuset.se

Erik Wikander, vd Mäklarhuset. Tel: 073-059 33 01. E-post: erik.wikander@maklarhuset.se