Mälarenergi bygger jättelik termos i Västerås.

Företaget kommer att bygga en 77 meter hög byggnad för lagring av fjärrvärme. Resultatet blir ännu säkrare leverans av värme till kunderna.

Mälarenergi har precis beslutat att bygga ytterligare en ackumulatortank för lagring av drygt 26 miljoner liter varmt vatten vid Kraftvärmeverket i Västerås. Den gigantiska tanken kan liknas vid en termos eftersom den har samma uppgift, nämligen att lagra och bevara värme. Tanken kommer att bli ca 77 meter hög och 25 meter i diameter. Placeringen blir bredvid skorstenen till Block 6 på Kraftvärmeverkets mark. Det blir ett nytt bidrag till Västerås siluett eftersom termosen kommer att synas tydligt jämte skorstenarna.

Ackumulatortanken kommer att göra det enklare för Mälarenergi att jämna ut produktionen av fjärrvärme och hantera effekttoppar vid t ex väldigt kalla dagar. För kunderna innebär detta en tryggare och säkrare leverans av fjärrvärme. Tanken kommer att börja byggas under sommaren 2017 och beräknas stå klar för att tas i drift under hösten 2018.

Fakta om ackumulatortanken
Höjd: ca 77 meter
Diameter: 25 meter
Volym: 26 500 m3
Vattentemperatur: 45-98°C
Energi: 1200 MWh, täcker upp till 24 timmars värmebehov (beroende på utetemperatur)

Ackumulatortanken syns till höger i bild bredvid de befintliga cisternerna.
Fotomontage: arkitekt Per Nyström, Scheiwiller Svensson Arkitektkontor AB.

• fjärrvärme

Mälarenergi är ett infraserviceföretag som består av ca 670 medarbetare. Vi finns nära kunderna i Mälardalen och till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla samt snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor.