Mälarenergi köper kundernas överskottsel.

Kunder till Mälarenergi som producerar el i solceller på sitt hustak får betalt för den el de inte själva använder.

Alla Mälarenergis kunder som har egna solceller monterade på sin fastighet har möjlighet att bli nettodebiterade. Det innebär att el som produceras i kundens solcellsanläggning men som inte används av den egna fastigheten, matas ut på elnätet och köps av Mälarenergi. Mälarenergi erbjuder nämligen kunderna marknadens bästa avtal där den egenproducerade elen har samma värde som den el kunden själv köper.

- Det ska vara enkelt för våra kunder och det ska löna sig att producera egen hållbar el via solceller. Vi vill därför ge våra kunder bra betalt för sin överskottsel, säger Eva Söderberg som är affärsområdeschef för Elhandel hos Mälarenergi.

Pengarna från kundens produktion av el sparas som ett tillgodo för att sedan användas under de månader då solen inte skiner lika mycket. På så vis får kunderna nytta av all solel som de producerar.

Kunderna får hjälp av Solelskollen
På Mälarenergis hemsida kan kunder få hjälp att räkna ut hur lönsamt det är att installera solceller på sin fastighet. Genom att använda Solelskollen får man snabbt reda på hur mycket el som skulle kunna produceras från det egna taket samt vilket solcellspaket som rekommenderas. Mälarenergi erbjuder kompletta solcellspaket och ordnar med installation och driftsättning.

Testa Solelskollen här: https://www.malarenergi.se/el/solel/solelskollen/

Vill du veta mer?
Är du intresserad av att veta mer om hur Mälarenergi kan hjälpa sina kunder att producera egen el med hjälp av solceller kan du läsa mer här: https://www.malarenergi.se/el/solel/solpaneler/
För den som inte har möjlighet att producera egen solel finns det fortfarande möjlighet att släppa in sol i sitt elavtal, läs mer här: https://www.malarenergi.se/el/elavtal/tillaggstjanster/solel/