Ökad konkurrens på biobränsle leder till höjda fjärrvärmepriser

Styrelsen beslutade att höja fjärrvärmepriset med 5 % i Västerås från den 1 januari 2010. Trots denna höjning kommer företaget ändå inte att fullt ut kunna täcka den väntade kostnadsökningen. Men Mälarenergi räknar med att även efter höjning ligga cirka 30 % lägre än snittpriset för fjärrvärme i Sverige allt enligt avgiftsundersökningen "Nils Holgersson".

Mälarenergis kostnader för biobränsle och torvbränsle ökar kraftigt i pris. Omkring hälften av affärsområde värmes totala kostnader utgörs av bränslekostnader. Dessa kostnader ökar med 10-15 % men trots denna höjning kommer företaget ändå inte fullt ut kunna täcka den väntade kostnadsökningen.

För en 70 m2 lägenhet ger 5 % prisökning på fjärrvärmen en månatlig kostnad på i snitt 30 kr och för en villa blir det ca 60 kr per månad.

- Den är på framför allt den ökade efterfrågan på biobränsle i Sverige och Europa som driver upp bränslepriserna vilket leder till att vi tvingas höja våra fjärrvärmepriser säger Kenneth Jönsson, Vd Mälarenergi AB. Vi räknar dock att även i fortsättningen ligga omkring 30 % lägre än genomsittspriset för fjärrvärme i Sverige.

Styrelsemöte beslutade även att för tillfället inte bygga ut och ansluta Irsta till fjärrvärmenätet i Västerås. Trots att man räknat på högre anslutningsavgifter och högre energipris jämfört med övriga kunder i Västerås bedömer Mälarenergi att det inte finns några förutsättningar för att investeringen återbetalas inom de 10-15 år som företaget har som krav.

Kraftvärmeverkets Panna 1 som togs i drift redan 1963 kommer efter ett styrelsebeslut att genomgå en renovering. Syfte är att öka tillgängligheten framför allt under de riktigt kalla vinterperioderna då pannan används som reservkraft.

För mer information kontakta:

Mälarenergi AB
VD Kenneth Jönsson