Malmberg bygger nytt vattenverk i Tollarp

Malmberg kommer på totalentreprenad bygga ett nytt vattenverk i Tollarp för Kristianstads kommun. Vattenverket har designats vad gäller process, teknik och byggnation av Malmberg. Verket behandlar grundvatten som hämtas från två brunnar. Grundvattnet i Tollarp innehåller rester av bekämpningsmedel och därför kommer vattnet att renas genom kolfilter. Vattnet kommer även behandlas med UV-ljus som säkerhetsbarriär mot mikroorganismer. Allt samlas i en helt ny byggnad enligt Malmberg’s plattform för mindre vattenverk. Projektet kommer genomföras och färdigställas under 2016.

”Här bygger vi ett nytt vattenverk med siktet inställt på framtiden också. Vi ser till att standardisera och skapa en plattform som vi kan utnyttja när vi planerar för kommande vattenverk i andra områden vilket känns mycket stimulerande.”, säger Bo Kristensson, projektledare för det nya vattenverket på C4 Teknik, Kristianstads kommuns tekniska förvaltning.

”Att få genomföra detta projekt i vår egen kommun känns fantastiskt kul. Tollarp har bra vatten men i dagens samhälle behövs det säkerställas och skapas skyddsbarriärer för framtida påverkan. Det gör vi nu tillsammans med kommunen.”, säger Erik Malmberg, vd Malmberg Water AB.