Malmberg fick uppdraget att bygga om Kiviks avloppsreningsverk med läkemedelsrening!

Malmberg står för entreprenaden på 58 miljoner med byggnationer och installationer för kväverening, membranfiltrering samt läkemedelsrening med aktivt kol när Kiviks reningsverk i Simrishamns kommun på Österlen i Skåne utökar sin kapacitet. Här skapas ett modernt verk som renar till "badvattenkvalitet" med läkemedelsrening.

Förra året beslutade Naturvårdsverket att bidra med 19 miljoner kronor för ombyggnaden av reningsverket i Kivik. Syftet med bidraget är att reningsverket ska implementera teknik i fullskala för att rena avloppsvatten från miljögifter och läkemedelsrester. Målet är att Kiviks avloppsreningsverk ska kunna leverera ett vatten som lämpar sig väl till bevattning, pooler eller återinfiltration utan onödiga utsläpp till havet.

Som miljöteknikföretag känner vi på Malmberg oss hedrade att få ett sådant här uppdrag. Simrishamn kommun spelar en viktig roll i Sveriges miljöbyggandet eftersom man ingår även i branschorganisationen Svenskt Vattens beställargrupp som har till uppgift att kommentera framtidens lagstiftning inom området samt föra vidare erfarenhet till kommande byggen inom Sverige och Europa.

Projektet har startat upp i september 2019 och planen är att Kiviks nya moderna reningsverk ska stå färdigt under 2020.