Malmberg Geoenergi värmer och kyler till nya Fritiden Hotell & Kongress i Ystad

Malmberg har fått uppdraget av PMJ Fastigheter att leverera en komplett produktionsanläggning för geoenergi som kommer ge värme, varmvatten och komfortkyla till Ystads nya hotell- och kongresscenter. Fritiden Hotell & Kongress blir framstående i sin genre i sydöstra Skåne - något som ställer höga krav på effektiv energiförsörjning. Malmberg utför ett klimatsmart geoenergisystem till hotellet. Som exempel kan nämnas att när komfortkyla produceras under sommarmånaderna så blir restprodukten överskottsvärme och den värmen används och tillförs till den stora mängd varmvatten som ett hotell med 71 rum kräver. Det är en idealisk applikation för geoenergin - köp in energi (el) en gång och få ut både kyla, värme och varmvatten till fastigheten!

Energiborrningen utförs under november månad och brunnarna kommer förse geoenergianläggningen med gratisenergi från berget. Malmberg levererar sedan en fabriksbyggd komplett teknikcentral enligt konceptet Malmberg EnerGeo® som placeras i befintliga lokaler. I maj 2020 ska den nya hotell- och konferensanläggningen öppna.

Geoenergi är ett miljövänligt och effektivt system
Värme och varmvattenproduktion beräknas till effektivitet 1:4. Det vill säga att för varje kWh elenergi som tillförs systemet levereras 4 kWh värme och tappvarmvatten. Komfortkyla då frikyla från berget kan nyttjas har en effektivitet på 1:40. Det vill säga att för varje kWh elenergi som tillförs systemet levereras 40 kWh komfortkyla. Som jämförelse kan nämnas att vid kylmaskinsdrift blir den beräknade effektiviteten endast 1:7. Systemet kräver ej en installation av kylmedelkylare på taket då dumpning av överskottsvärme sker till berget via en värmeväxlare i teknikcentralen. Att bli av med kylmedelkylaren innebär många fördelar; bullerproblematiken försvinner, arbetsmiljö för driftpersonal förbättras då inget underhållsarbete behöver utföras av installationer uppe på tak, rördragning från kylmedelskylare ner till teknikrum i källaren avgår samt att takkonstruktionen kan förenklas då lasten från kylmedelskylaren försvinner.

Bakgrund
Fritidsbadet i Ystad invigdes 1961 och stängdes 2014. Kommunen gjorde då en markanvisningstävling om byggnadens framtid. Den vanns av PMJ fastigheter med förslaget Hotell Fritiden, som ritats av arkitektbyråerna Ahrlings och Belleville. Badhuset ritades från början av Ystads stadsarkitekt Rune Welin och fick sitt namn efter utställningen Fritiden som hölls på området redan 1936. Badhuset byggdes sedan om och till 1982 och 1992 men vars delar nu är på väg att rivas för att ge plats åt nya hotell- och kongressbyggnader.