Rekordorder till Malmberg – värd 175 miljoner SEK!

Malmberg har tecknat kontrakt för sin största enskilda order någonsin. Till Orust kommun ska Malmberg på totalentreprenad genomföra en om- och tillbyggnation av Ellös avloppsreningsverk till ett modernt och kostnadseffektivt avloppsreningsverk som klarar framtidens miljökrav.

Beläget på vackra västkusten finns Orust som är Sveriges fjärde största ö. Ön kännetecknas av fina pittoreska fiskesamhällen och skiften i landskapet av skog, ängar, berg och klippor med en fantastisk utsikt över Ellösefjorden. Under sommarhalvåret tredubblas antalet invånare från dess ordinarie 15 000 personer vilket ställer höga på krav på hanteringen av avloppsvattnet i kommunen.

I dagsläget finns det sju kommunala reningsverk i Orust kommun, men kommunen har tagit beslutet att investera i en om- och tillbyggnation av reningsverket Ellös för att behandla avloppsvattnet från hela upptagningsområdet. Sex av sju reningsverk kommer att läggas ner och ersättas av ledningssystem och pumpstationer som pumpar allt avlopp till det renoverade reningsverket i Ellös.

Då reningsverket har sin utsläppspunkt i Ellösefjorden kommer det ställas tuffa krav på både reningen och projektet som helhet. Det nya verket blir dels en modernisering av det befintliga reningsverket, dels en helt ny del. Den nya delen innefattar biologisk rening som utrustas med membranteknik. Att bygga med så kallad MBR-teknik innebär att ingreppet i det natursköna området blir mindre än om en traditionell lösning hade valts.

Projektet har startat och det nya reningsverket kommer vara slutfört våren 2024.

Johan Rubin, Affärsområdeschef Malmberg Vattenrening

”Som miljöteknikföretag är det ett hedersuppdrag att bygga ut Ellös reningsverk. Det kommer bli ett modernt verk med den senaste reningstekniken dessutom. Orust med sin vackra karakteristiska Bohusnatur gör det till ett speciellt projekt för oss.“

Andreas Sjögren, chef affärsdrivande verksamhet på Orust kommun säger: "Nya Ellös avloppsreningsverk är en del - och en mycket viktig sådan - av kommunens miljöarbete för en hållbar framtid. Vi ser nu att vi får en toppmodern, energi- och kostnadseffektiv samt miljömässigt framstående anläggning som kommer att betjäna hela Orust under många decennier framåt".

• malmberggruppen

Malmberg är ett svenskt miljöteknikföretag. Vi förser kommuner och industri med vattenrening, biogas, geoenergi och brunnsborrning. Malmberg är ett familjeföretag sedan 1866 som arbetar för en bättre framtida miljö under mottot ”We’re Generation Zero".