Förintelsens minnesdag 27 januari i Malmö

Varje år hedras offren för Förintelsen, samma dag som förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades 1945. FN deklarerade dagen som internationell minnesdag 2005, och i Sverige har det varit en nationell minnesdag sedan 1999. I Malmö arrangeras den 27 januari 2017 såväl föredrag som dansuppvisning och film.

Tema: Rätten till ett värdigt liv
Levande böcker lånas ut på Stadsbiblioteket kl. 13.00–14.30. Temat är Rätten till ett värdigt liv när det på Kulturhuset Mazetti med start kl. 16.00 bjuds på bland annat föredrag med författaren och vetenskapsjournalisten Maja Hagerman, dansduett med dansare från Skånes dansteater och diktläsning av skådespelaren Håkan Paaske ackompanjerad av Tobias Allvin. På biografen Panora visas sedan den prisbelönade filmen Sauls son (föranmälan krävs till filmen).
Program. För mer information om programmet, kontakta: Nina Olsson, Stadsbiblioteket i Malmö, tel. 0708 65 66 42.
Ett samarrangemang mellan: ABF Malmö, ARF – Film och kultur för mänskliga rättigheter, Förintelsens Ögonvittnen, Röda Korset, Malmö Stadsteater, Stadskontoret Malmö stad, Malmö Museer, Stadsbiblioteket i Malmö, Unga Panora/Folkets bio Malmö, Malmö mot Diskriminering, Creativa Gemenskapens Kooperativ.

Minnesstund i anslutning till Vi är romer
I anslutning till utställningen Vi är romer på Malmö Museer hålls dessutom en minnesstund kl. 14.00–16.00 för att hedra Förintelsens offer - med bland annat tal, sång och ljusstund.
Program. För mer information om minnesstunden, kontakta: Senija Vurzer, Malmö Museer, tel. 070-821 56 40.
Minnesstunden på museet sker i samarbete mellan Malmö Museer, Romskt informations- och kunskapscenter, Romska Kulturcentret och Forum för levande historia.

- - -

Utsänt av: Kommunikatör Louise Andersson, Kulturförvaltningen, louise.m.andersson@malmo.se