Malmö stad inför förarcertifiering för chaufförer som kör serviceresor

Malmö stad inför förarcertifiering för chaufförer som kör serviceresor

Förarcertifiering för förare inom serviceresor är ett utbildningskoncept som är framtaget av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Certifieringen används inom stora delar av kollektivtrafiken i Sverige. Nu införs den även i Malmö stad.

Serviceresor är ett samlingsnamn för bland annat färdtjänst som utförs med serviceresefordon. Serviceresor ska bidra till att göra resandet mer tillgängligt för de Malmöbor som inte kan resa med den allmänna kollektivtrafiken. Genom att kunna resa med färdtjänst för att delta i studier, arbete och aktiviteter ges resenärerna möjlighet till ökad livskvalitet.
– Vår målsättning är att skapa trygga, säkra, socialt hållbara och klimatsmarta resor. Som ett led i att uppnå detta har vi sett ett behov av att säkerställa och få kontroll på kunskaperna hos de förare som i dag utför köruppdrag inom färdtjänsten i Malmö stad, säger Lars Hellström, enhetschef för serviceresor i Malmö stad.

I förarbetet inför utbildningsinsatsen ingår ett antal pilottester, varav de första nu är genomförda. 14 av 18 testade förare blev godkända. Pilottesterna är en förberedelse inför 2022, då Malmö stad skalar upp takten för att certifiera så många förare som möjligt under året.
Utbildningen för att erhålla förarcertifiering består av både självstudier och prov. Utbildningen omfattar tre delar: service och bemötande, lokala krav och förutsättningar samt specialfordon och specialutrustningar.
Det finns flera fördelar med förarcertifiering:

• Det ger föraren kunskap och verktyg för att utföra ett bättre arbete.
  • Tryggheten, säkerheten och kvaliteten ökar för både förare och kunder.
  • Ökad kunskap ger nöjdare kunder.
  • Certifiering höjer statusen för förare inom serviceresor.
  • Kunskapskraven blir gemensamma för hela landet och den region vi befinner oss i.

För ytterligare information kontakta:
Lars Hellström, enhetschef extern service, 0731-511079, lars.hellstrom@malmo.se
Charlotte Mönnich Jung, kommunikatör 0725-664990, charlotte.monnichjung@malmo.se

Fakta:
Under 2021 har det genomförts cirka 40 000 serviceresor per månad i Malmö. Malmö stad anlitar runt 700 förare och cirka 300 fordon för dessa serviceresor.
Kundnöjdhet i november 2021 (Källa: Barometern för anropsstyrd trafik (ANBARO), Svensk Kollektivtrafik)

• 89% av resenärerna är nöjda med sin senaste resa.
  • 89% av resenärerna är nöjda med förarens bemötande.
  • 87% av resenärerna blev hämtade inom 15 minuter, vilket är enligt riktlinjerna.
  • Sammanfattande betyg på hela resan, från hämtning till lämning: 89% av resenärerna är nöjda.