1500 deltagare till kongressen HLR2013 När hjärtat stannar, i Malmö 21-22 oktober.

Svenska Rådet för hjärt- och lungräddning arrangerar vartannat år en nationell kongress med fokus på hjärt- och lungräddning (HLR). Nya forskningsrön och projekt redovisas för personer som på olika sätt arbetar med HLR. Många arbetar på sjukhus eller inom ambulanssjukvård. Men även deltagare från företag, skolor och föreningar är väl representerade.

Årets kongress, HLR2013 När hjärtat stannar, hålls på Malmö Arena den 21-22 oktober och väntas locka 1500 personer från hela Sverige.

”Vi är glada över att kunna hålla kongressen i Malmö”, säger Liselotte Rehn, ansvarig för HLR2013, och fortsätter ”här finns stora och fina kongresslokaler, bra belägna. Tillgängligheten med flyg och tåg är verkligen utmärkt vilket passar våra deltagare som kommer från hela Sverige. På Skånes Universitetssjukhus finns även en välfungerande HLR-verksamhet som är en förutsättning för att kongressen ska kunna genomföras. All planering och arbete inför kongressen sker lokalt. Vi tror även att Malmö som kongresstad är lockande med kontinental känsla, trevligt stadsliv och närhet till hav och strand. De får en positiv upplevelse med en lärorik kongress i en stad i ropet.”

Plötsliga och oväntade hjärtstopp sker dagligen i vårt samhälle. Med snabb och korrekt behandling ökar chans till överlevnad. Kongressen är viktig då det utgör den främsta kanalen för att förmedla ny kunskap inom hjärt- och lungräddning. Föreläsarna är ledande inom sina respektive områden och kommer från hela Norden. Området är forskningsintensivt och många angelägna projekt pågår såväl nationellt som internationellt.

Bland aktuella ämnen som kommer att tas upp på kongressen finns till exempel plötslig hjärtdöd hos idrottare. Det kommer att redovisas projekt som ökar möjligheten till omedelbar hjälp vid plötsligt hjärtstopp med SMS tjänster och utplacering av hjärtstartare i samhället. Ny kunskap inom avancerad hjärt- och lungräddning med speciell apparatur som ger mekaniska hjärtkompressioner kommer att presenteras. Utöver dessa angelägna ämnen kommer deltagarna även att få möjlighet att utbyta erfarenheter och kunskap med varandra och knyta kontakter med representanter från den medicintekniska industrin som har utställning under kongressen. God mat och trivsam underhållning står även på agendan.

För mer information kontakta:
Liselotte Rehn, Ansvarig HLR2013
040- 33 17 88