50 000 har besökt Baltiska speglingar

50 000 har besökt Baltiska speglingar

När Baltiska speglingar går in på sin sista vecka på Malmö Konstmuseum har 50 000 personer besökt utställningen. Museichef Cecilia Widenheim ger en specialvisning av konstskatten från förra sekelskiftet under avslutningshelgen.

I Baltiska speglingar tar Malmö Konstmuseum med besökaren på en resa 100 år tillbaka i tiden till konsthallen på Baltiska utställningen i Malmö 1914. Utställningen öppnade den 11 oktober och har sedan dess setts av 50 000 besökare. Den utsågs till en av 2014 års fem bästa utställningar i DN. Under sista helgen, lördagen den 18 april, kommer museichef Cecilia Widenheim att presentera utställningen i en avlutande specialvisning.

– Konstmuseets samling är av internationell klass, det tål att upprepas. Det har varit en fröjd att få återupptäcka några av guldkornen från det stormiga året 1914 tillsammans med en engagerad publik, säger Cecilia Widenheim.

Med undantag av enstaka inlån tillhör de cirka 200 verken i utställningen konstmuseets egen samling. Det positiva mottagandet har åter blåst liv i diskussionen om ett nytt konstmuseum i Malmö. Conny C-A Malmqvistpå Kvällposten uppmanar ”bygg ett nytt konstmuseum så att vi alla kan få ta del av museets konstskatter”, och Ingela Lind på Kulturnyheterna frågar ”är detta inte en skam?” om att konsten från Baltiska utställningen fallit i glömska.

Men framför allt har kritikerna varit eniga om utställningens höga kvalitet. ”Malmö konstmuseums ”Baltiska speglingar” är en vällustig djupdykning i ett stycke maffig konsthistoria. Men den är också en klarsynt betraktelse där konsten hålls upp som en spegel för sitt samhälle och dess idégods.”, skrev Carolina Söderholm i Sydsvenskan när utställningen öppnade i oktober 2014.

Baltiska speglingar
Utställningen pågår till och med den 19 april.
Lördagen den 18 april klockan 13.00 ger museichef Cecilia Widenheim en avslutande specialvisning av utställningen.

För ytterligare information kontakta Johan Björkwall, kommunikatör, 0768-78 63 23, johan.bjorkwall@malmo.se eller Cecilia Widenheim, museichef, 0701-09 44 40, cecilia.widenheim@malmo.se.